Strategic Analysis for Engineering Education based on Customer Satisfaction Index

공학교육 만족도 지수에 기반한 전략연구

  • Lee Seung-Yong (Department of Information & Industrial Engineering Yonsei University) ;
  • Yoon Jae-Yong (Department of Information & Industrial Engineering Yonsei University) ;
  • Kim Tae-Hyun (Department of Information & Industrial Engineering Yonsei University) ;
  • Sohn So-Young (Department of Information & Industrial Engineering Yonsei University)
  • 이승용 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 윤재용 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 김태현 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 손소영 (연세대학교 정보산업공학과)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

The crisis of science-engineering field is a significant problem which hinders the improvement of national competitiveness. In this study, we use a structural equation model to propose two kinds of satisfaction indices of engineering education: m index for major and p index for personality. They are used to improve the current situation of engineering education in Korea. Based on the resulting feedback information, we suggest several strategic plans for science-engineering field.

요즘 거론되는 이공계의 위기는 국가 경쟁력을 저해하는 중대한 문제이다. 본 연구에서는 이공계의 위기를 구체적으로 정량화하기 위해, 구조방정식모형을 이용하여 전공과 인성적 측면에서의 학생들의 공학교육 만족도 지수를 산출하였다. 도출된 지수를 바탕으로 공학 교육의 현 주소를 데이터 마이닝 기법을 활용하여 분석하고 그 결과를 토대로 공학 위기 극복을 위한 발전적 전략을 제시하였다.

Keywords