DOI QR코드

DOI QR Code

Information Literacy: Identification of Factors Affecting Undergraduate Students

대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석

  • 오의경 (상명대학교 사회과학부 문헌정보학) ;
  • 장혜란 (상명대학교 사회과학부 문헌정보학)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The study Is attempted to identify the factors affecting information literacy among undergraduate students. Through literature review, exposure to related education, use experiences in information resources, advice of the faculty, individual background are considered as variables affecting information literacy attitudes and performance. A questionnaire was devised and collected data from 628 students. Then 24 hypotheses were tested statistically. Descriptive analysis shows differences in information literacy, lower exposure to library instruction, and lack of the faculty advice. Results of the hypotheses testing shows computer and internet education, use experience of the various information resources, gender and major areas of study as factors affecting information literacy. Based on the results, recommendations are suggested to improve the information literacy.

선행연구를 고찰하여, 정보리터러시 관련 교육에 대한 노출, 각종 정보원에 대한 경험, 정보 이용 관련 교수진의 조언, 개인적 배경 등을 정보리터러시에 영향을 미치는 독립변인으로, 정보리터러시 태도와 실제 능력을 종속 변인으로 추출하고, 대학생을 대상으로 한 측정도구를 고안하여 조사를 수행한 후, 관련 요인의 현황과 요인간 관계 및 영향력 정도를 통계적으로 분석하였다. 정보리터러시의 개인별 집단별 차이, 낮은 도서관이용교육 노출과 교수진의 조언 등이 문제점으로 드러났으며, 컴퓨터와 인터넷 교육, 각종 정보원 이용 경험 성별과 전공계열 등이 정보리터러시에 영향을 미치는 요인으로 입증되었다. 연구결과에 기초하여 정보리터러시 향상을 위한 사회의 인식전환, 이용교육의 실질적 변화, 고등교육기관 및 관련 협회의 유기적 협력과 노력 등이 제안되었다.

Keywords

References

  1. 강혜영. 2002. 정보이용능력 교육프로그램의 비교연구. '한국문헌정보학회지', 36(1): 297-320
  2. 교육인적자원부. 2001. '교육혁신과 인적자원 개발을 위한 교육정보화 종합발전 방안 - K세대(Knwoledge Generation)육성과 국민의 지식 역량 향상'. 서울: 교육인적자원부
  3. 교육인적자원부. 2002. 'e-Campus, 지식공동체 구현을 위한 대학정보화 활성화 종합방안'. 서울: 교육인적자원부
  4. 고영만. 2004. 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구. '한국정보관리학회지', 21(4): 67-87
  5. 노형진. 2001. '한글 SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석'. 서울: 형설출판사
  6. 류방란. 2003. '제 7차 교육과정 운영의 실제 분석과 과제'. 서울: 한국교육개발원
  7. 박성현, 조신섭, 김성수. 2004. '한글 SPSS'. 서울: SPSS 아카데미
  8. 윤상림. 2005. '정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구'. 석사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과
  9. 이정연. 2005. '대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구'. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과
  10. 이현실. 2003. 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. '한국문헌정보학회지', 38(1): 303-322
  11. 정은숙. 2001. '대학에서의 정보소양교육이 정보문제해결과정에 미치는 영향에 관한 연구'. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과, 문헌정보학전공
  12. 차종상. 2002. '대학도서관 이용자 교육이 이용자의 정보 활용 능력에 미치는 영향에 관한 연구'. 석사학위논문. 성균관대학교 대학원, 문헌정보학전공
  13. American Library Association. 1989. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Chicago: ALA
  14. Association of College and Research Libraries. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago: ACRL
  15. Bawden, D. and L. Robinson. 2002. 'Promoting Literacy in a Digital Age: Approaches to Training for Information Literacy.' Learned Publishing, 15(4): 297-301 https://doi.org/10.1087/095315102760319279
  16. Bruce, C. 1997. The Seven Faces of Information literacy. Adelaide: Aslib Press
  17. Doyle, C. S. 1992. Development of a Model of Information Literacy Outcome Measures within Nation Education Goals of 1990. Doctoral dissertation, Northern Arizona University
  18. Eisenberg, M. B. and R. E. Berkowitz. 1996. Information Problem-Solving: The Big Six Skills Appoach to Library and Information Skills Instruction. NJ: Alex Publishing
  19. Kurbanoglu, S. S. 2003. 'Self-Efficacy: a Concept Closely Linked to Information Literacy and Lifelong Learning.' Journal of Documentation, 59(6): 635-646 https://doi.org/10.1108/00220410310506295
  20. Labelle, P. R. and K. Nicholson. 2005. 'Student Information Research Skills: Report on a Quebec Study on Information Literacy.' Feliciter, 2005(1): 47-49
  21. Marcum, J. W. 2002. 'Rethinking Information Literacy.' The Library Quarterly, 72(1): 1-26 https://doi.org/10.1086/603335
  22. Maughan, P. D. 2001. 'Assessing Information Literacy among Undergraduates: A Discussion of the Literature and the University of California-Berkeley Assessment Experience.' College & Research Libraries, 62(1): 71-85 https://doi.org/10.5860/crl.62.1.71
  23. McClure, C. R. 1994. 'Network Literacy: A Role for Libraries?' Information Technology and Libraries, 13(2): 115-125
  24. Neely, T. Y. 2000. Aspects of Information Literacy: A Sociological and Psy chological Study. Ph. D. dissertation, University of Pittsburgh
  25. Oxbrow, N. 1998. 'Information Literacy-the Final Key to an Information Society.' Electronic Library, 16(6): 359-360 https://doi.org/10.1108/eb045661
  26. Shapiro, J. J. and S. K. Hughes. 1996. 'Information Technology as a Liberal Art.' Educom Review, 31(2): 31-35
  27. Samson, S. and M. S. Millet. 2003. 'The Learning Environment: First-Year Students, Teaching Assistants, and Information Literacy.' Research Strategies, 19(2): 84-98 https://doi.org/10.1016/j.resstr.2004.02.001
  28. Warnken, P. 2004. 'Managing Technology the Impact of Technology on Information Literacy Education in Libraries.' The Journal of Academic Librarianship, 30(2): 151-156 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.01.013
  29. Whitehead, M. J. and C. A. Quinlan. 2003. 'Information Literacy in Higher Education.' Felciter, 1: 22-24
  30. Zabel, D. 2004. 'A Reaction to Information Literacy and Higher Education.' The Journal of Academic Librarianship, 30(1): 17-21 https://doi.org/10.1016/j.jal.2003.11.003
  31. Zurkowski, P. 1974. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Washington D.C.: National Commission on Libraries and Information Science

Cited by

  1. A Study on Information Literacy in Social Media Age: Focusing on Redefinition, Contents and Media of Information Literacy vol.47, pp.3, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.3.385