The Effects of Internal Polity on Commitment and Relationship Performance between Franchisors and Franchisees

프랜차이즈 본부와 가맹점간의 내부정치가 결속 및 관계성과에 미치는 영향

  • Published : 2005.04.30

Abstract

This study is basically focused on the relationship between the franchisors and franchisees. The goal of this study is mainly to inquire the variables of relationship characteristics affecting the commitment which lies in internal polity, and secondly to comprehensively analyze the performance resulting from commitment and examine the efficient alternatives onto relationship management. The practical methodology using in this study has been done in a national representing food franchise system. This study has been resulted in following: First, the variables that show significantly to the commitment are noncoercive influential strategy, dependence, cooperation, and goal divergence. In the contrast the coercive influential strategy hasn't showed significantly; Second, the result has showed that the commitment when it would be related with performance furthered the financial performance and role performance; and. therefore, we finally conclude that it would be more important to make lots of efforts of establishing the win-win relationship through the long-term commitment between the franchisor and franchisee in order to develop the more effective relationship of the franchise system.

본 연구는 기본적으로 프랜차이즈 본부와 가맹점간의 관계성과에 초점을 맞추고 있다. 내부정치 차원에서 결속에 영향을 미치는 관계특성 변수를 규명함과 동시에 결속에 의한 성과를 종합적으로 분석하여 관계관리에 대한 효율적인 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 실증은 국내 대표적인 외식 프랜차이즈 가맹점의 관점에서 진행하였다. 연구결과 비강압적 영향전략, 의존성, 협력, 목표불일치가 결속에 유의한 영향들 미치는 것으로 나타났다. 다만 강압적 영향전략은 결속에 뚜렷한 영향을 주지 않고 있다. 또한 결속은 성과와 연계되어 채무성과와 역할설과를 증대시키는 것으로 나타났다. 따라서 프랜차이즈 시스템의 관계를 더 효과적으로 발전시키기 위해서는 장기적인 결속을 통해 Win-Win 관계를 구축하는 노력이 중요하다고 할 수 있다.

Keywords