신호교차로에서 차량 통과특성 연구 (공격적인 운전자가 운전하는 차량을 중심으로)

Passing Behavior of Vehicles in Signalized Intersection (Focused on Vehicles Driven by Offensive Drivers)

  • 황경수 (제주대학교 사회과학연구소) ;
  • 황준환 (경기도청) ;
  • 김점산 (서울대학교 공학연구소) ;
  • 이성모 (서울대학교 지구환경시스템공학부)
  • 발행 : 2004.04.30

초록

본 연구는 신호교차로의 정지선 통과차량의 차두시간 결정은 단순히 출발순서에 영향을 받아 결정되지만은 않는다는 문제의식에서 출발하였다. 실제 신호교차로의 개별차량 통과시 속도와 차두시간 자료를 검지기와 검지알고리즘을 활용 파악하고 분석에 활용하였다. 단순 자료분석에서는 차량의 통행행태를 결정하는 모형을 정립하는 것이 무의미한 것으로 파악될 수 있는 통계분석 결과가 나타났다. 그러나, 공격적인 운전행태를 가진 운전자가 운전하는 차량의 자료를 선별하고 자료 스케일 조정(ln값 활용)을 통해 결정계수 0.91수준의 모형이 설정되었다. 구축된 모형은 교차로 정지선에서 통과하는 차량의 차두시간은 앞차의 속도, 차두시간과 자체차량의 속도에 영향을 받는 사실을 밝혀주었다.

The motivation of this study comes from the problem recognition that the headway of passing vehicle in signalized intersections can not be merely determined by departing sequence. Traffic speed and headway data of passing vehicles in signalized intersection have been obtained by using magnetic detectors(NC 97) and detecting program, and the data was analyzed. Without special treatment, the model established on passing behavior of vehicles was meaningless from statistical view point. Hence, special treatments such as filtering (upper 85% offensive driver driven vehicle's) and log scaling of data were carried on. With this new data, meaningful model (where coefficient of determination is 0.91) was established. This model explained the fact that vehicle headway in signalized intersection is affected by speed and headway of previous vehicle and speed of itself.

키워드

참고문헌

  1. 원제무 . 최재성(1999), '교통공학', 박영사
  2. 이향숙 . 도철웅(2002), '도시부 신호교차로에서 직진이동류의 포화차두시간', 대한교통학회지, 제20권 제8호, 대한교통학회, pp.23-31
  3. Greenshields, B. D., D. Schapiro, and E. L. Ericksen.(1947), Traffic Performance at Urban Street Intersections, Eno Foundation for Highway Traffic Control
  4. Lee, J., and R. L. Chen(1986), Entering Headway at Signalized Intersections in a Small Metropolitan Area, Transportation Research Record 1091, TRB, National Research Council, Washington, D.C.
  5. Gerlough, D. L., and F. A. Wanger(1967), Improved criteria for Traffic Signals at Individual Intersections, NCHRP Report 301, TRB, National Research Council, Washington, D.C.
  6. Ali S. Al-Ghamdi(1999), Entering Headway for Through Movements at Urban Signalized Intersections, Transportation Research Record 99-1232, TRB, national Research Council, Washington, D.C
  7. Arif Mehmood, Bruce Hellinga, and frank Saccomanno(2003), Modeling Car-folling Using System Dynamics, TRB Annual Meeting 2003 Paper No 03-2158