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A Study on the Ships′ Routeing in the Busan New Harbor

부산 신항 항로설정에 관한 연구

  • 성정경 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학) ;
  • 이형기 (한국해양대학교 운항훈련) ;
  • 국승기 (한국해양대학교 해사대) ;
  • 박진수 (한국해양대학교 해사대학)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

The Busan New harbor will be opened by 2011, after which it is expected that the marine traffic volume around this area would Increase significantly and that very large ships such as 12,000 TEU container ships would come into the port. Therefore, it is necessary to build a new ships' routeing by considering these factors. In this paper, environmental circumstances, marine traffics, and the preceding studies have been reviewed and ships' routeing is proposed through experts' opinions and Delphi technique. For the purpose of validation, the proposed ships' routeings are reviewed by several guidelines on the ships' routeing and through simulation studies.

건설중인 부산신항이 2011년에 개장하게 되면 해상교통량의 증가 및 12,000TEU급 포대형 컨테이너선의 입ㆍ출항이 예상되고 있다. 따라서 해상통량의 증가 및 초대형 선박의 안전한 입ㆍ출항이 고려된 새로운 항로의 배치가 이루어져야 할 것으로 판단된다. 이 연구에서는 부산신항의 새로운 항로배치의 제안을 위해 해상상황, 해상교통 및 선행연구를 조사하였고 전문가 의견법 및 델파이법을 이용하여 항로배치안을 선정하였으며 그 적정성 여부의 검증을 위해 국내외 항로지침과의 비교ㆍ분석 및 시뮬레이션 검토를 실시하였다.

Keywords

References

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Cited by

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