초록
본 논문은 국내 중견 수출기업의 물류부문을 대상으로 웹 활용 결정요인이 무엇인지를 규명하고 나아가 웹 활용여부와 물류 성과간의 관계를 실증적으로 분석하는데 기본적인 목적이 있다. 또한 웹 물류 도입시 고려되었던 요인들과 웹 활용 여부간의 상호작용이 물류성과에 영향을 미치는지를 실증적으로 연구하였다. 실증 결과를 보면 최고경영충의 혁신성, 수출지역, 수출비중이 웹 활용의 주요 결정요인으로 나타났으며 웹을 활용한 경우가 웹을 활용하지 않은 경우보다 물류성과가 더 크게 나타났다. 또한 물류에 대한 최고경영층의 혁신성, 기업규모, 정보활용도의 각각과 웹 활용 여부와의 상호작용이 물류성과에 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 물류에서 웹을 활용하여 비용절감이나 고객만족 등의 물류성과를 높이기 위해서는 최고경영층의 혁신성이 뒷받침 되고 기업규모, 그리고 정보활용도가 일정수준에 도달하여야 할 것이다.
This research aims at investigating what the determinant factors for the use of web based logistic are and if it enhances the cost reduction and consumer satisfaction for Korean medium sized exporting firms. Furthermore I investigate if there are the interaction effects between the web based logistics and its determining factors on cost reduction and consumer satisfaction. The empirical results show that CEO' s innovativeness, exporting region, exporting share play significant roles in using the web based logistics. Moreover, the web based logistics improve the cost reduction and consumer's satisfaction. The result of two-way variance analysis indicates that there are the interaction effects between CEO's innovativeness, firm size, the activeness of information use and use of the web based logistics on the logistics performances.