Developing of a Criterion for Selecting and Producing of Performance

과학 수행 평가 문항의 선정 및 제작을 위한 평가 준거의 개발

  • Published : 2003.02.28

Abstract

We have developed of a criterion that would help to select and develop performance assessments in science education. There are six categories of a criterion: Fidelity, satisfaction, content validity, fairness & suitability, reliability & objectivity, and usability. There are the total of 25 sub-categories under the six categories. Five science educators evaluated the validity of the criterion. For reliability of the criterion, Kendall's tau-b was used. Eight science educators and elementary teachers evaluated three performance assessment tasks for the correspondence of the criterion. This study also discuss the implications of this criterion as well.

본 연구에서는 과학교육에서 수행평가의 올바를 사용과 정착을 위하여 과학 수행평가문항의 선정과 제작을 위한 평가준거를 개발하였다. 이를 위하여 과학과 평가목표 및 수행평가에 대한 이론적 논의를 통해 평가준거의 대범주로 평가 목표의 충실도(Fidelity), 수행평가의 특징과 구성 요소에 대한 만족도(Satisfaction), 문학의 내용 타당도 (Content Validity), 학습자에 대한 내용의 적합도 및 공정성(Suitability & Fairness), 문항의 신뢰도와 객관도(Reliability & Objectivity), 사용상의 편의성 및 실용성(Usability)의 6가지 범주를 개발하였고, 각 대범주별 하위항목을 선정하여, 총 25개의 하위 항목을 가진 평가준거표를 개발하였다. 그리고 개발된 평가준거표의 타당도는 과학교육 연구자 5명의 안면타당도로 보았고, 신뢰도 3가지 종류의 과학 수행평가문항을 과학교육 전문가 2명가 초등예비교사 6명이 평가하고, 그 결과를 Kendall계수를 통한 평가자간 합치도로 검증하였다. 그 결과 합치도는 통계적으로 유의한 수준으로 나타났다. 이상의 과정을 통하여 최종적인 평가준거표를 완성하여 제시하였다.

Keywords

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