A Study on Communication Quality(COMMQUAL) in Marketing Channel Dyad

유통경로 핵심 양자간 의사소통 질 (COMMQUAL)에 관한 연구

  • 박진용 (동의대학교 유통관리학과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

This study suggests new perspective of interorganizational communication. The importance of communication quality is increasing because it affects performance of marketing channels. In perspective of information exchange, communication quality consists of accuracy, availability, timing, and credibility. In research model, the antecedents of communication quality adopt willingness of information sharing and capability of efficient communication. To examine effects of communication quality on channel performance, research model includes relation of communication quality and conflicts. For empirical test, relation of PC makers and their dealers is decided as a focal dyad. Findings indicate that overall hypotheses are supported except the relation of willingness of information sharing and communication quality.

본 연구는 경로구성원의 관계가 단기적인 관점에서 장기적인 관점으로 전환되는 시점에서 경로구성원간 의사소통 질의 중요성을 확인하기 위하여 진행되었다. 과거의 영향전략 연구가 경로구성원의 힘-의존 관계에서의 불균형 관계에 주로 초점을 맞춘 반면, 의사소통 질이라는 개념을 도출하여, 관계적인 경로구성원의 의사소통 측면을 고려하였다. 기존 연구에서 다루어지고 있는 의사소통 질은 경로구성원간에 전달되는 정보의 정확성, 적시성, 유용성, 신뢰성이 확보된 것을 의미한다. 연구모형에서 의사소통 질의 선행요소로서 정보공유 의지, 정보제공 능력을 도입하였고, 의사소통 질의 성과를 검토하기 위하여 갈등수준과의 관계를 점검하였다. 실증은 PC제조업체와 대리점의 관계를 대리점의 관점에서 진행하였다. 결과는, 대체로 기대와 일치하게 나타났으나, 의사소통 질에 대한 정보공유 의지의 영향은 직접적으로 나타나기 보다 정보제공 능력을 경유하여 간접적으로 전달됨을 발견하였다.

Keywords