A Study on the Importance of Contents in Middle-School Home-Economics

중학교 남.녀학생이 인식한 가정과 교육내용의 중요성에 관한 연구 - 전라북도 남.녀학생을 중심으로-

  • 박일록 (원광대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

The purpose of this study was to identify the contents that students want to learn the most on Home-Economics. Participants were 710 middle school students(359 boys and 351 girls) from 9 schools located in 4 cities and 5 counties in CholaBukDo. The results are as follows: 1. Of 32 contents on Family life, boys were interested in 'the puberty', 'pregnancy and the ethics on sex', 'social needs', 'the importance of family relationship', and 'adolescents' physical development'. On the other hand, girls were more intered in 'pregnancy' and 'the ethics on sex', 'the puberty', 'development of career consciousness' and 'career preparation', 'the adolescents' physiolosical and physical development', and 'the importance of family relationship'. 2. Of 37 contents of Managing home resource and Consumer life subarea, boys showed their interests on 'environmental problems', 'environmental conservation', 'environmental pollution', 'management of time and work', 'knowledge', 'management of their abilities'. And girls were more interested in 'environmental conservation', 'environmental pollution', 'environmental problems', 'adolescents life', and 'management of time and work'. 3. Of 49 contents on Dietary life, boys were more interested in 'puberty and the development', 'importance of nutriment', 'nutrition and health' and 'smoking and the health'. However, girls were more interested in 'smoking and health', 'puberty and the development', 'the importance of nutriment', 'nutrition and health', 'a realistic plan to reduce the food-based environmental pollution'. 4. Of 40 contents on Clothing life subarea, while boys were interested in 'the suitable cloths on oneself', 'clothing design', 'regulation of temparature', physical protection' 'merchandising for ready-made clothing'. On the other hand, girls were mostly interested in 'the suitable cloths on oneself', and next 'the clothing design', 'merchandising for ready-made clothes','physical protection', and 'the appropriate posture and physical adornment'. 5. Of 18 contents on Residence life subarea, teachers emphasized the importance of ventilation for adjusting the room environment and students were more interested in the effective use of the residing space. In general, those middle school students in Cheolabukdo showed the biggest interest on 'Clothing life', 'Residence life' the second, 'Eating life' the third, 'Human development and Family relationship' the fourth, and Management of family resource and Consuming life' was their fifth interest. Such result was consistent with Ⅱ-Rok Park's previous research(1997). Since the participants for this study were sampled form 9 schools located in CheolaBukDo, it is not suitable to apply the results nationwide. The restricted sampling must be considered and further studies are needed to make comparisons among areas.

Keywords

References

  1. 교육부고시 제1992-11호 가정과 교육과정 해설(중학교) 교육부
  2. 교육부고시 제1998-1호 중학교 교육과정 교육부
  3. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 중학교 가정 교과서 선정 기준에 관한 연구 권리라;윤인경
  4. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 중학교 남학생들의 가정교과에 대한 요구 및 인식에 관한 조사연구-서울시내 중학교를 중심으로 두경자
  5. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 가정과 교육에 대한 남녀 중학생의 인식과 관련변수 류상희;유안진
  6. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 중학교 가정과 교육내용의 중요성에 관한 연구 박일록
  7. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 중학교 남녀학생별 가정교과에 대한 인식 및 학습효과 - 경남지역을 중심으로- 신동순 (외)
  8. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 인천시내 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습효과에 대한 연구 오현주;홍성야
  9. 중등교육연구 v.제7집 제 5차 및 6차 교육과정에 따른 중학교 과학교과성의 비교분석(1) 윤미라(외 2인)
  10. 중학교 가정 윤인경 (외 6인)
  11. 한국가정과교육학회지 v.8 no.1 중학교 가정 교과서 분석 연구(Ⅰ) 윤인경
  12. 한국가정과교육학회지 v.8 no.2 중학교 가정 교과서 분석 연구(Ⅱ) 윤인경
  13. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 중학교 가정 교과서 분석 연구(Ⅲ) 윤인경
  14. 한남대학교 교육대학원 석사학위 논문 가정교과 주 생활 단원에 대한 남녀 중학생의 인식과 활용도에 관한 연구 이강분
  15. 한국가정과교육학회 v.6 no.2 가정교과 주생활 단원에 대한 남녀 중학생의 인식과 활용도에 관한 연구 이강분;최목화
  16. 중학교 가정 이기춘(외 4인)
  17. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 남녀 중학생의 의생활 영역 학습내용과 학습방법 개선을 위한 기초연구-Home Economics for Young Men: A Teaching Guide의 의생활 영역 학습내용과 학습과제 분석을 통하여 이수희;신상옥
  18. 중학교 가정 이순원(외 4인)
  19. 중학교 가정 이승신 (외 4인)
  20. 한국가정과교육학회 v.5 no.1 중학교 가정 교과서의 주 생활 단원에 대한 교사의 인식과 교육방법에 관한 연구 이은순;조재순
  21. 한국가정과교육학회 v.4 no.1 중학교 가정과 교육에 대한 인식 및 교과영역별 필요도에 관한 조사연구-서울시내 중학교 학생과 학부모를 중심으로- 이은정;신상옥
  22. 중학교 가정 임원자(외 7인)
  23. 한국가정과교육학회 v.7 no.2 중학교 가정교과서 식생활 및 의생활 단원에 대한 교사의 인식 및 활용 장현숙;조필교
  24. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문 중학교 기술 가정교과 교육내용의 통합적 접근에 관한 연구 전현주
  25. 중학교 가정 조규화(외 7인)
  26. 중학교 가정 최영희(외 5인)
  27. 대한가정학회 v.34 no.6 중학교 가정과 교사와 학생의 식생활 단원 교육내용에 대한 요구도 분석 홍은정;백희영
  28. 한국가정과 교육학회 v.7 no.2 중학교 가정과 학습내용에 대한 예비중학생과 학부모의 인식 황선화;정영숙