A Study on the Learning Effects of the Inquiry Training Model for the Home Economics of the Middle School - Focusing of the Unit of Food and Nutrition

중학교 가정과 수업 방법의 개성을 위한 탐구훈련수업의 학습효과 - 식생활 단원을 중심으로-

  • Published : 1998.12.01

Abstract

The purpose of this study is to compare of learning effects between the inquiry training model and traditional lecture method in the unit of food and nutrition of home economics in the middle school and propose a teaching-learning method of home economics in the middle school.For this study I sampled one hundred students both male and female who were in the first grade students of middle school in Ansan city.The students were divided into two groups each of which was composed of one male class and one female class. One was called the inquiry training model group, which was taught by the inquiry training model, the other the traditional lecture method group, which was taught by traditional lecture method .They learned about food and nutrition unit during the same time. To evaluate the effectiveness of learning, learning achievement degree, instruction interest degree, and the powers of exploration process, a creativity lest by using a Questionnaire was gIven.The resuits of this study are as follows: 1. In the traditional lecture method group between the inquiry training model one, the difference of learning achievement degree was not significant. The score of learning achieve ment degree in the inquiry training group, the female class got higher scores than .the maleone, but the difference was not significant. 2. In the test of instruction interest degree, the traditional lecture method group got higher scores than the inquiry training model one. (p<.001.). In the inquiry training group the male class got higher scores than the f ema Ie one. (p < .001 ) 3. In the test of powers of exploration process, the traditional lecture method group got higher scores than the inquiry training model one.( p< .00 1). In the inquiry training group, the male class got higher scores than the female one, but the difference was not significant. 4. In the test of creativity, the traditional lecture method group got higher scores than the inquiry training one. (p < .00 1). In the inquiry training group, the female class got higher scores than the male one, but the difference was not significant Therefore, the inquiry training model is the more effective instruction model for both male and female students, rather than the traditional lecture method for instruction interest de¬gree, powers of exploration process, creativity and extends instruction interest degree for the male studentsale students.

Keywords

References

  1. 가정과 교사 연수자료 가정과 교육의 새로운 방향 경기도 교육청
  2. 가정과 교수학습 방법 개선 자료 경기도 가정과 교육 연구회
  3. 중학교 가정과 교육과정 해설 교육부
  4. 신교육체제 수립을 위한 교육개혁 방안 교육부
  5. 초 · 중등교육과정, 교육부 고시 제97-15호[별책 1] 교육부
  6. 한국가정과교육학회 제9차 정기총회 학술대회 초록 제7차 가정과 교육과정의 방향모색 김경애
  7. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문 중등학교 가정과 교육과정 운영개선에 관한 연구 김영자
  8. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문 중등학교 가정과 교육방법 개선을 위한 조사연구 김정숙
  9. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 구안법을 활용한 가정교과에 대한 중학생의 흥미도와 학부모의 태도 라상숙
  10. 한국가정과교육학회 하계학술대회 초록 주생활 영역이 교수-학습의 실제-탐구훈련모형 적용- 서광희
  11. 한국가정과교육학 하계 학술대회 초록 창의력 향상을 위한 가정과 교수-학습방법 윤인경
  12. 경기도 교육연구원 제35회 교육강좌 초록 남녀학생을 위한 가정과 교육의 방향 윤인경
  13. 간편 창의성 검사 이영덕;정원식
  14. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 구안법을 응용한 고등학교 가정과 교수 방법 개선에 관한 연구 이춘화
  15. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문 중학교 가정과 수업에 있어서 Suchman 탐구훈련모형을 적용한 수업방식과 전통적 강의 수업의 비교 연구 이혜기
  16. 전북대학교 교육대학원 석사학위 논문 중학교 가정과 수업에서 발견식 수업의 학습효과 연구 차송희
  17. 전북대학교 교육대학원 석사학위 논문 중학교 가정과 수업에서 학습지도 형태에 따른 학습효과 비교 연구 황임섭
  18. Strategies for teachers Eggen,P.D.;Kauchak,D.P.;Harder,R.J.
  19. Models of Teaching Joyce,B.;Weil,M.;윤기옥 (등 편역)
  20. Report to the U.S. office of Education. Project Title Ⅶ The Elementery School Training Program in Scientific Inquiry Suchman,J.Richard
  21. 중학교 교육과정 교육부