A Study on the Users' Awareness of Waterfront in Busan Area - Focusing on Haeundae & Jagalchi -

부산지역 워터프런트 공간에 있어서 수변공간의식에 대한 연구 ~해운대와 자갈치를 대상으로~

  • Kon, Masayuki (Division of Architect & Ocean Space, National Korea Maritime University) ;
  • Lee, Myung-Kwon (Division of Architect & Ocean Space, National Korea Maritime University) ;
  • Ahn, Chang-Su (Division of Architect & Ocean Space, National Korea Maritime University)
  • 콘 마사유키 (한국해양대학교 해양공간건축학과 대학원) ;
  • 이명권 (한국해양대학교 해양공간건축학과) ;
  • 안창수 (한국해양대학교 해양공간건축학과 대학원)
  • Published : 2011.11.17

Abstract

Based on a survey for Haeundae and Jagalchi, representative waterfronts in Busan, this study examined the users' awareness of waterfront employing human's five senses. The results show that 81.5 %(163 respondents) of users in Haeundae responded "They feel sea breeze" whereas 55.8 %(111 respondents) of users in Jagalchi responded "They can eat seafood".

본 연구는 부산을 대표하는 워터 프런트로서 인지도가 높은 해운대와 자갈치를 대상으로 설문조사를 실시하여 인간의 오감을 통한 수변공간의식을 조사하였다. 그 결과 해운대는 이용자의 81.5%(163명)가 "바닷바람을 느낀다" 로 응답하였으며 자갈치는 55.8%(111명)가 "해산물을 먹을 수 있다" 로 응답하였다. ${\cdots}{\cdots}$ (중략) ${\cdots}{\cdots}$.

Keywords