THE COMPARISON ON THE CHARACTERISTIC OF THE FIRE DRIVEN SMOKE-FLOW FOR THE PLATFORM TYPES IN THE DEEPLY UNDERGROUND SUBWAY STATION

대심도 지하철 승강장의 종류별 연기전파특성 비교고찰

  • 김학범 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 장용준 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 이덕희 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 정우성 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 황현배 (교통안전관리공단)
  • Published : 2010.05.13

Abstract

In this paper, the comparison on the fire driven smoke flow for platform types was conducted in the Deeply Underground Subway Station. Soongsil-University station (47m depth) as a bank type platform and Mandeok Station as a island type platform were selected for fire numerical simulation. The characteristics of fire driven smoke-flows were analyzed from the simulation results. The proper plan of evacuation against fire for each type was considered through the results.

본 논문에서는 대심도 지하철역사의 승강장 종류에 따라 화재시 연기의 전파특성을 비교하였다. 본 연구에서 비교 대상역사로서 상대식 승강장은 서울 숭실대입구역사(47m)로, 섬식은 부산 만덕지하역사(65m)를 선정하여 각 역사에 대하여 화재전산모사를 수행하였다. 해석을 통하여 화재의 연기전파특성을 파악하였으며, 그 결과를 이용하여 각 승강장 종류별로 대심도 지하역사의 방재대책을 세우고자 한다.

Keywords