Study of High Altitude Operation for Air Swirl Injector in Tangential Swirl Combustor

Tangential Swirl 연소기에 적용된 스월인젝터의 고고도 운전성능 연구

  • 박희호 (삼성테크윈 파워시스템연구소) ;
  • 류세현 (삼성테크윈 파워시스템연구소) ;
  • 구현철 (삼성테크윈 파워시스템연구소) ;
  • 이성준 (삼성테크윈 파워시스템연구소)
  • Published : 2010.11.25

Abstract

APU for aircraft is operated under severe condition as high altitude and low temperature, and demand high reliability in flight. This study is to be verified of the ignition and the combustion stability of APU under the harsh conditions. The basic data obtained in combustion rig test were directly applied to the altitude test with a engine. That start logic was obtained in ground development test. The results of altitude test show that air swirl injector has good operation and ignition performance at 20kft, hot/cold($-40^{\circ}C$) day.

항공용 가스터빈 엔진은 운용 범위가 넓으며 고고도에서 운용되므로 극한 환경조건에서의 운용을 요구하며 높은 신뢰성을 요구한다. 따라서 본 연구에서는 혹독한 환경에서 높은 수준의 신뢰성 있는 연소기 개발을 위한 연소기 리그시험 및 엔진 단위의 운용 안정성 평가를 수행, 최적화하였으며, 엔진개발 단계에서 수립된 시동로직을 반영하여 고고도 운전영영에서의 시동 및 운용 안정성을 검증하였다. 리그 및 엔진시험 결과, air swirler가 장착된 인젝터를 적용할 경우, 20kft Hot day 및 $-40^{\circ}C$에서 정상적인 운용 및 시동이 이루어졌다.

Keywords