설계기반연구방법에 기반한 초등학교 원어민 원격화상수업 설계 원리

Design Principles for Videoconferencing Using an English Native Speaker Based on Design-Based Research

  • 투고 : 2010.07.21
  • 심사 : 2010.08.04
  • 발행 : 2010.08.10

초록

본 연구의 목적은 초등학교에서 실시되고 있는 원어민을 활용한 원격화상 영어수업 설계 원리를 제안하는 것이다. 이를 위해 새롭게 부각되고 있는 설계기반연구(Design-Based Research) 방법을 적용하였다. 연구가 진행되는 3개월 동안, 수업동영상을 촬영하였고 수업이 끝난 후에는 한국교사와 원어민 교사로부터 성찰 일지를 수집하였으며 학생들을 대상으로 반구조화된 인터뷰를 실시하였다. 이러한 자료들을 토대로 원어민 활용 원격화상 영어수업의 과정을 수업 전, 수업 중, 수업 후의 3단계로 구분하여 수업이 진행되는 패턴, 오류 빈도, 상호작용성 등을 중심으로 분석하였다. 연구 결과, 교실의 한국 교사와 학습자, 원격지의 원어민 교사를 화상 시스템으로 이어주는 수업은 복잡하기 때문에 수업을 설계할 때 많은 부분들을 고려해야 하다.

The purpose of this paper is to suggest design principles for videoconferencing using an English Native Speaker. For this, Design-Based Research which is emerging newly was applied. During the research period of 3 months, several English classes were recorded. After finishing each class, Korean teacher and Native teacher wrote reflective diary and a researcher implemented interviews to students who had this class. Based on these data, this class was divided into 3 steps which is consisted of before class, under class, and after class. And then a research analysed patterns of this class, errors, and interactivity etc. The result of this paper, because a Korean teacher and students in the classroom meet a Native speaker in the distance through the videoconferencing system, teachers who design this class should consider many aspects due to the complexity of this.

키워드