해양오염방지관리인 교육의 현황과 전망 I. 선박 오염방지관리인 교육

The Present State and Future Prospect of the Education for Marine Pollution Prevention Manager in Korea I. Marine Pollution Prevention Manager on Board Ship

  • 발행 : 2009.06.04

초록

국내에서는 해양오염을 예방하기 위하여 해양오염방지관리인 제도를 운영하고 있다. 국적 선박의 증가와 해양환경관리법의 시행으로 인하여 선박 오염방지관리인 교육 제도에 변화가 예상된다. 2011년부터는 해양오염방지관리인 교육과정을 해양환경관리공단에서 운영하기 때문에 교육 수요에 영향을 미치는 요인을 분석하여 교육계획을 수립하여야 한다. 선박 해양오염방지관리인의 교육 현황을 알아보고 교육수요에 영향을 미칠 수 있는 주요요인을 분석하였다. 현재 한국해양수산연수원에서 시행하고 있는 선박 해양오염방지관리인 교육과정은 정규과정의 경우 3일간 21시간, 재교육의 경우 2일간 18시간, 유해액체물질 교육의 경우 2일간 17시간 교육하고 있다. 2008년의 연간 교육생 숫자는 정규과정의 경우 516명, 재교육과정의 경우 1085명, 유해액체물질 교육과정의 경우 135명이었다. 선박의 증가율이 선박의 해양오염방지관리인수에 영향을 미치는 주요변수로 나타남에 따라 연도별 예상선박발주량을 근거로 선박의 오염방지관리인수를 전망하였으나, 해운시황 변화, 조선 산업 변동 등의 주요요인에 따라 크게 변할 수 있다.

Marine pollution prevention manager system has been operated for the purpose of preventing marine pollution from ships and marine facilities in Korea. As a new "marine environment management act" replacing an old "marine pollution prevention act" had entered into force from January 20, 2008, the works and business of the education and training courses for marine pollution prevention manager are scheduled to transfer from KIMFT(Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) and FHRDI(Fisheries Human Resource Development Institute) to KOEM(Korea Marine Environment Management Corporation) on January 1, 2011. The present state of the education and training for marine pollution prevention managers on board ships was surveyed and analyzed In order to prospect trainee demands for the education and training and to provide KOEM with basic data for establishing a new system for the education and training. The existing education and training courses of KIMFT for marine pollution prevention manager on board ships are classified into a regular course of 21 classes for 3 days, a reeducation course of 18 classes for 2 days and a NLS course of 17 classes for 2days. The annual numbers of trainees in 2008 were 516 persons for regular course, 1085 persons for reeducation course and 135 persons for NLS course in KIMFT. The trainee demands for the education and training were attempted to be predicted on a basis on annual increase rate of ships. The predicted demands for the education and training are changeable depending on the major factors such shipping market, naval architecture industry, etc.

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