Trend Analysis on Professional Engineer Examination in Building Electrical Facility

건축전기설비기술사 시험 출제경향 분석 및 교과과정 반영에 대한 고찰

  • Published : 2008.05.08

Abstract

Professional Engineers for Building Electrical Facility is required to have both theoretical background and field experiences as an expert for managing a building electrical facility. In order to cultivate many Professional Engineers with both theoretical and practical basis, it is necessary to analyze the past examinations and develop an efficient cultivating plan. In this work, we analyzed the tendency of past and recent 4 year's examinations and the relation of examinations to the university curriculum. We suggest some methods that supplement the gap between curriculums of universities and qualification tests. Also, this paper introduces some advanced education programs of the reeducation agencies for these areas.

건축전기설비기술사는 건축전력시설물을 취급하는 전문가로서 이론과 실무경험이 동시에 요구된다. 따라서 이론과 실무를 갖춘 기술사를 많이 배출하기 위해서는 기출문제 분석이 필요하며 이를 바탕으로 수험생이 효과적으로 준비할 수 있는 방안을 마련할 필요가 있다. 본 연구에서는 과년도와 최근 4년간의 출제경향을 분석하여 대학 교과과정과 기술사 시험과의 연관성을 조사하였다. 출제경향과 대학 교과과정간의 차이를 보완하기 위한 학습방법을 제안하였고, 또한 전력기술인의 재교육을 담당하는 기관의 실무능력 향상을 위한 교육과정을 소개하였다.

Keywords