하천제방 배수통문 정밀 안전진단기법 연구

A Study on the Safety Evaluation Technique of Sluice Culvert

  • 윤종열 ((주)삼보지오텍 기술연구소) ;
  • 김진만 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 최봉혁 (한국건설기술연구원 지반연구부)
  • 발행 : 2008.10.09

초록

국가하천을 대상으로 정밀외관조사에 의해 선정된20개 배수통문에 대하여 지표 물리탐사법외에 수리학적인 원리를 이용한 연통시험이나 초음파주사검층과 같은 공내시험법을 적용하여 배면의 공동상태를 보다 정확하게 파악하고자 하였다. 타음조사나 GPR 탐사, 3차원 전기비저항탐사 및 초음파주사검층은 일부 성공적인 결과를 얻을 수 있었으나 현장특성에 따라 적용이 용이하지 않은 경우가 발생하였다. 반면 연통시험의 경우에는 통문하부 공동의 유무 및 연통상태를 성공적으로 감지할 수 있었다. 그러나 연통시험은 공동의 규모나 형태에 대한 정량적인 정보를 제공하는데 근본적인 한계를 가지고 있으므로 보다 정확한 조사를 위해서는 현장특성에 맞는 다양한 조사법이 적용되어 종합적인 해석이 이루어야져야 할 것이다.

After choosing twenty sluice culverts located at national rivers by detailed appearance evaluation, hydraulic response test and acoustic televiewer in addition to surface geophysical explorations were carried out to investigate the cavities which exist at the boundary of sluice culvert and ground. Tapping, GPR, 3-D resistivity surveys and acoustic televiewer imagery obtained successful results in limited conditions according to characteristics of the sites. On the other hand, hydraulic response test successfully detected cavity existing at the lower part of sluice culvert and its continuity. However, hydraulic response test can not supply the quantitative informations on the scale and the shape of cavity. Thus it is very important for accurate investigation to make comprehensive interpretation after supplying various surveys proper to site characteristics.

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