Compatibility Assessment of Copper Alloy and Hydrocarbon Fuel for Regeneratively Cooled Combustion Chamber

재생냉각 연소기용 구리합금과 연료 적합성 검증시험

  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 강동혁 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 김홍집 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 김희태 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기그룹)
  • Published : 2006.05.01

Abstract

In the regeneratively cooled combustion chambers using hydrocarbon fuels, coking occurs as the wall temperature increases which generates compounds deposition on the wall. This phenomenon reduces cooling capability of the coolant, finally it can cause damage to combustor by overheating of chamber wall. In this paper electrical heating equipment which is used for the coking experiments and the test results are introduced. The compatibilities of copper alloy with let A-1 were assessed at each condition based on the test results.

구리합금을 연소실 내벽으로 사용하고 탄화수소계 연료를 추진제로 사용하는 재생냉각 연소기에서 냉각채널 벽면온도가 상승함에 따라 냉각채널에 반응물이 침착되는 코킹현상이 일어난다. 이러한 현상은 냉각채널을 흐르는 연료에 의한 냉각효과를 감소시키게 되고, 높은 열유속으로 운영되는 연소기 내부벽면을 과열시켜 손상에 이르게 한다. 본 논문에서는 구성된 전기가열장치에 대해 소개하고 연소실 재질로 사용되고 있는 구리합금과 추진제로 사용되는 탄화수소계 연료 Jet A-1에 대해 가열시험 결과를 제시한다. 시험결과에 따라 각 조건에서의 구리합금과 Jet A-1의 적합성을 평가하였다.

Keywords