해외 사례를 통한 플랜트 교육 프로그램 활성화 방안

Activation Strategy of Plant Education Programme for Construction through Abroad Case

  • 이태식 (한양대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 박은수 (한양대학교 토목공학과) ;
  • 이동욱 (한양대학교 건설환경시스템공학과)
  • 발행 : 2006.11.11

초록

플랜트 기술은 산업의 종합기술로서 관련 산업으로의 파급효과가 큰 반면, 기술력을 갖추기 위해서는 장기간에 걸친 투자가 필요하며, 업계공동 혹은 국가적인 차원에서 플랜트 산업의 장기 발전전략을 수립하여 지속적으로 추진할 필요가 있다. 또한 플랜트분야 고급기술자의 노하우를 축적하고 교육할 수 있는 플랜트 교육프로그램을 서둘러 구축할 필요가 있다. 이를 위해 플랜트 교육 프로그램을 구축하여 정부기관과의 정책에 적극 부응하는 플랜트 정보제공, 기술개발 지원 등 전문적인 교육을 제공할 수 있는 교육 프로그램 개발이 필요할 것이다. 이러한 현실에서 본 연구는 건설 분야에서의 플랜트 교육 프로그램을 조사하여 국내와 국외의 플랜트 교육 현실을 파악하고 향후 국내 플랜트 기술력의 향상을 위해 필요한 교육 프로그램 개발을 위한 기초 조사로써 연구를 수행하고자 한다.

Plant technology is integrated technology of industry which has big ripple effect to related industries but long-term investment is required in order to have technology power and long-term development plan must be set up and consistently managed by nationwide or similar industries. In addition, plant education program need to be developed to train high level technicians. Under this current situation, this research aims to seize current pictures of plant education internally and externally thru survey in the construction and to conduct basic research to develop education program for domestic improvement of plant technology power.

키워드