CM서비스에 대한 고객만족도 측정에 관한 연구

A study on the customer satisfaction measurement of CM services

  • 발행 : 2006.11.11

초록

국내에 CM이 도입된 지 10년이 되었지만 여러 가지 문제점으로 인하여 어려움을 겪고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 CM의 서비스 품질과 고객의 만족도를 측정하는 도구를 제안함으로써 CM의 발전에 기여하고자 한다. 이 도구의 핵심은 서비스 품질에 대한 고객의 인지수준을 측정하는 다항목 측정도구 SERVQUAL이다. SERVQUAL은 서비스 산업에서 널리 활용되고 있는데 이것을 CM에 적용하기 위해 측정 방법을 부분적으로 수정하여 사례 조사를 실시함으로써 구체적인 분석 방법을 제시하고 측정도구의 활용방안과 문제점에 대해 고찰해 보고자 한다.

The Construction Management(CM) was adopted to the domestic construction industry 10 years ago, but it has suffered from so many problems. Therefore, this study intends to contribute to the development of the CM through suggesting the method which measures the service quality of the CM and the customer satisfaction. The most important thing of this method is SERVQUAL which is a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. In order SERVQUAL which is widely used in the service industry to be applied to the CM field, this study modifies SERVQUAL partially and comes up with the detailed analysis way through the case research and then, finally considers the practical use and the problem of this method.

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