Optimal Containership Size by Way of Total Shipping Cost Analysis

컨테이너선의 총 운항비용 분석을 통한 노선별 최적선형 도출

  • Kim Tae-Won (Graduate school if National Korea Maritime University) ;
  • Han Yu-Nam (Graduate school if National Korea Maritime University) ;
  • Nam Ki-Chan (Dept. if Logistics Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Kwak Kyu-Seok (Dept. if Logistics Engineering, National Korea Maritime University)
  • 김태원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 한여남 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

Determination the optimal containership size is the most important factor for competitiveness if shipping companies. Accordingly, the objective if this research is determining the optimal containership size by service routes. Total shipping cost is calculated at the ground if capital cost, vessel operation costs, voyage costs, port charge and miscellaneous cost for 'Europe-Far East', 'Far East-North America' and 'Europe-Far East-North America' Services. Finally, the optimal containership size was utilized through total shipping cost, slot quantity if containership and average throughput by containership.

적정 규모의 컨테이너선박을 선택하여 노선에 투입시키는 것은 선사의 경쟁력 측면에서 큰 부분을 차지하고 있다. 따라서 본 연구는 대형 정기선사 운영노선에서의 최적 선형을 도출하고자 한다. 이에 본 연구에서는 먼저 선사들의 주 간선노선인 '유럽-극동', '극동 북미', '유럽 극동 북-미' 노선을 대상으로 선박 운항시 발생되는 자본비, 운영비, 항해비, 항만비, 기타비용에 의한 총 운항비용을 산출하며, 산출된 총 운항 비용과 선형별 Slot수 및 평균 처리물동량을 이용하여 노선별 최적선형을 도출한다.

Keywords