A Study on the Economical Efficiency of Mega Container Ship's Operation by Empirical Analysis : Primarily on Container Ship

실증분석을 통한 대형선의 운항 경제성에 관한 연구 -컨테이너선을 중심으로-

  • Song Yong-Seok (Graduate school of Korea Maritime University) ;
  • Kim Hyun (Korea Telecom Construction Co., Ltd.) ;
  • Jung Seung-Ho (Graduate school of Korea Maritime University) ;
  • Nam Ki-Chan (Department of Logistics, Korea Maritime University)
  • 송용석 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김현 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 정승호 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

In these days, 8000TEU container ship service launches in shipping service at latest based on the economy of scale, unit cast related with ship operation on ocean decreases in proportion to increase of ship scale and mega ship over 10,000TEU is on planning. This paper is analyzed the economic efficiency for reduction qf calling port in the operation cost, port chnrge, feeder cost, etc by an empirical analysis.

해상 구간에서의 선박 운항과 관련된 단위 비용이 선박 대형화에 비례하여 감소한다는 규모의 경제에 근거하여 최근 8,000 TED급 선박이 운항을 개시하였고, 10,000 TED급 이상 초대형선(mega ship)이 설계 단계에 있다. 본 연구에서는 운항비, 항만비용, 피더 비용 등에 대한 실증분석을 통하여 대형선의 기항지 축소에 따른 경제성을 분석한다.

Keywords