700미터 이상의 높이와 160층 이상으로 설계된 버즈두바이가 완공되면 버즈두바이는 인간이 건축한 건축물 중에서 최고높이의 건축물이 될 것이다. 바람의 동적효과를 완화하고 제어시키는 것이 가장 중요한 설계요소중의 하나이며, 설계초기의 공기역학적 형상과 풍공학에 대한 고려가 이러한 주상복합건물의 건축적 형상 및 디자인에 있어 큰 역할을 하는 반면, 건물의 구조시스템을 위한 재료 선택 또한 디자인의 중요한 요소이고 그 다음으로 세부적인 재료기술에 대한 평가 및 기술자 수급이 요구되어진다. 콘크리트는 콘크리트의 강도, 강성, 감쇠, 잉여력, 형틀성, 내화성, 시공성, 원가 등을 고려하여 선정된다. 이 논문은 콘크리트를 활용한 구조시스템을 적용하면서의 설계적으로 도전되었던 부분과 버즈두바이의 콘크리트공사의 초기계획에 대해 집중적으로 다룰 것이다.
The bridge across Chambal River consists of two approach bridges and a cable stayed bridge with concrete girder and pylon. And the main bridge has been designed mainly based on AASHTO LRFD. This article covers design specifications from AASHTO LRFD, which are applied to load combinations and structural verification. And it also covers local standards applied in definition of loads such as live load, wind load, temperature, etc. In addition, the difference between applied design specifications and Korean standards is mentioned in this article briefly.
Design of main and crescent bridges in Palm Jebel Ali, Dubai, is based on AASHTO LRFD. Additional standards and reports are also considered to reflect regional conditions. In addition, JAFZA's Bridge Design Guideline is reviewed for their approval. This article focuses on modified design requirements such as load and durability fit to the middle east area. Technical specifications are mentioned briefly.