실감미디어 창업 교육과정 개발을 위한 탐색적 연구: 교수자 인식 및 요구분석을 중심으로

Exploratory Study on Developing Immersive Media Entrepreneurship Education Programs: Focus on Professors' Perceptions and Needs Analysis

  • 안혜진 (건국대학교 창업지원본부) ;
  • 이일한 (중앙대학교 경영학부 ) ;
  • 서국선 (중앙대학교 문화예술경영학과 )
  • 투고 : 2024.09.11
  • 심사 : 2024.10.21
  • 발행 : 2024.10.31

초록

본 연구는 실감미디어 창업 교육과정의 현황을 살펴보고, 이를 기반으로 앞으로의 방향성을 짚어보았다. 실감미디어는 기술의 발전과 함께 다양한 산업 분야에서 활용되고 있지만, 대학 창업 교육에서는 체계적인 연구와 교육 가이드가 부족한 상황이다. 이에 본 연구는 실감미디어 창업교육의 필요성과 현황을 파악하고 교육효과를 높일 수 있는 교육과정 개발을 연구의 목적으로 삼았다. 또한 대학에 재직 중인 교수자 10명을 대상으로 심층인터뷰를 수행하여 실감미디어 창업과 관련한 인식과 요구를 분석하였다. 연구 결과, 교수자들은 실감미디어 창업에 대해 긍정적으로 전망하였으나 실무 중심의 교육과정이 이루어져야 한다고 보았다. 즉 아이디어 개발부터 시작하여 비즈니스 모델, 시장 분석, 자금 조달 등 종합적인 역량이 교육과정을 통해 이루어져야 하며, 이를 위해서는 실감미디어와 관련한 기술적·재정적·교육적 지원이 뒷받침되어야 한다고 인식하였다. 이는 대학 등 외부의 지원이 활발하게 이루어지고 산학협력 체계가 구축되어야 한다는 인식에 해당한다. 본 연구는 실감미디어 창업 교육과정의 필요성을 제시하고 교수자의 인식을 심층적으로 분석하여 교육과정 개발의 기초자료를 제공하였다는 점에서 연구의 시사점을 지니고 있다. 이는 실무 기반 교육과정 개발과 산업 전문가와의 협력 방안에 근거한 교육 현장에서의 문제 해결방안으로 활용될 수 있음을 의미한다. 그러나 실감미디어 창업교육의 구성요인에 대한 우선순위를 정성적인 연구방법으로 제시했다는 한계를 지녀, 향후 연구에서 AHP 분석이나 델파이 분석 등의 방법론을 활용하여 정량적 우선순위를 도출할 필요가 있다.

This study examines the current status of immersive media entrepreneurship education and identifies future directions based on this analysis. Despite the advancements in immersive media technology and its diverse applications across various industries, there is a lack of systematic research and educational guidance in university entrepreneurship education. Therefore, this research aims to identify the need for immersive media entrepreneurship education and to develop educational programs that enhance educational effectiveness. In-depth interviews were conducted with 10 university professors to analyze their perceptions and needs regarding immersive media entrepreneurship. The results revealed that while professors hold a positive outlook on immersive media entrepreneurship, they believe that a practical, hands-on curriculum is essential. This means that comprehensive skills should be developed through the curriculum, starting from idea development to business modeling, market analysis, and funding acquisition. They also recognized that technical, financial, and educational support related to immersive media is necessary. This implies that active external support and the establishment of industry-academic collaboration systems are crucial. This study presents the need for immersive media entrepreneurship education and provides foundational data for curriculum development by analyzing professors' perceptions in depth. This suggests that it can serve as a problem-solving approach in educational settings based on practical curriculum development and collaboration with industry experts. However, it has limitations in that it presents the priorities of the components of immersive media entrepreneurship education through qualitative research methods. Therefore, future research should utilize methodologies such as AHP analysis or Delphi analysis to derive quantitative priorities.

키워드

과제정보

본 결과물은 교육부 및 한국연구재단의 재원으로 디지털 신기술 인재양성 혁신공유대학 사업비를 지원받아 수행된 연구결과입니다.(20240816)

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