초록
최근 국내에서는 귀농 등의 신규진입 증가와 청년 및 여성농업인의 독립경영체 등록 등으로 농업경영체가 증가하고 있으나, 소득적인 측면에서는 도시근로자와 대비하여 소득이 감소하고 있다. 이를 극복하기 위해 정부와 지자체에서는 다양한 정책을 수립하여 지속해서 지원하고 있지만 큰 성과를 내지 못하고 오히려 농엉경영체의 요구사항만 많아지고 있다. 본 연구에서는 농업경영체의 경영자역량을 독립변수로 하여 하위변수에 창의적역량, 네트워킹역량, 자기통제역량, 기술적역량을 선정하고 종속변수에는 기업성과를 매개변수로 시장지향성을 선정하고 연구를 진행하였다. 연구 결과 창의적역량, 네트워킹역량, 기술적역량은 기업성과에 직접적인 영향을 미쳤고 네트워킹역량, 기술적 역량이 시장지향성에 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 그리고 시장지향성은 기업성과에 영향을 미쳤고, 네트워킹역량과 기업성과 간, 기술적역량과 기업성과 간에 시장지향성이 매개효과가 있음을 확인하였다. 본 연구의 학문적 시사점으로는 첫째, 그동안 농업경영체의 경영자는 외부 환경에 대해 다소 소홀한 태도를 보였고 시대적인 변화에 늦게 대응하는 것이 일반적이었다. 그러나 경영자의 다양한 역량 중에서도 네트워킹역량과 기술적역량이 시장지향성에 영향을 미친다는 것은 연구 영역을 확장한 측면에서 의의가 있을 것이며, 독립변수의 자기통제역량은 기업성과에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났는데, 경영자에게 있어 자기통제역량이 영향을 미칠 것이라는 가설하에 연구를 진행하였으나 상반된 결과가 도출됨에 의의가 있을 것이다. 또한 농업경영체의 경영자는 창의적역량이나 자기통제역량을 신중하게 생각하고 수행할 필요가 있다는 사실을 인식해야 한다는 것이다. 실무적 시사점으로는 경영자는 자기분석을 통해 즉각적으로 접목한다면 농업경영체 지속경영에 도움이 될 것으로 판단되며, 재무적 기업성과를 내는 것은 매출과 수익성이 기본이라고 할 수 있고 역시 시장지향적인 경영은 계속해서 관리할 필요가 있다고 판단된다.
Recently, the number of agricultural management entities in Korea has been increasing due to the increase in new entrants such as returning to farming and the registration of independent management entities by young and female farmers. However, in terms of income, income is decreasing compared to urban workers. To overcome this, the government and local governments have established various policies and are providing continuous support, but they are not producing significant results and instead, the demands of agricultural and livestock management organizations are only increasing. In this study, the management competency of agricultural management bodies was selected as an independent variable, and creative competency, networking competency, self-control competency, and technical competency were selected as sub-variables. Market orientation was selected as a dependent variable and corporate performance was selected as a mediating variable. The research results confirmed that creative ability, networking ability, and technical ability had a direct effect on corporate performance, and that networking ability and technical ability had an effect on market orientation. In addition, it was confirmed that market orientation had an effect on corporate performance, and that market orientation had a mediating effect between networking ability and corporate performance, and between technical ability and corporate performance. The academic implications of this study are, first, that managers of agricultural management organizations have generally shown a somewhat negligent attitude toward the external environment and have been slow to respond to changes in the times. However, among the various competencies of managers, the fact that networking competency and technical competency affect market orientation is significant in that it expands the scope of research, and the self-control competency of the independent variable was found to have no effect on corporate performance. It is significant that the research was conducted under the hypothesis that self-control competency would have an effect on managers, but conflicting results were derived. In addition, managers of agricultural management organizations must recognize the need to carefully consider and implement creative and self-control capabilities. As a practical implication, it is judged that if managers immediately apply self-analysis, it will be helpful for the sustainable management of agricultural management entities, and it can be said that sales and profitability are the basis for achieving financial corporate performance, and it is judged that market-oriented management needs to be continuously managed.