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공공 디스플레이 환경에서 사용자의 적극적 상호작용을 촉발하는 인터랙션 유도에 관한 실험적 연구

Experimental Study on Interaction Inducement to Trigger Active User Engagement in Situated Public Display Environments

  • 이중호 (계명대학교 게임소프트웨어학과)
  • 투고 : 2024.08.22
  • 심사 : 2024.11.05
  • 발행 : 2024.11.30

초록

공공 디스플레이는 다수의 사용자의 관심을 지속적으로 이끌 수 있어야 가치가 유지된다. 더 나아가 사용자들과 적극적으로 상호작용을 일으킬 수 있다면 그 가치가 더욱 높아질 것이다. 이러한 상호작용을 구현하기 위해 지금까지 많은 연구들이 의미 있는 결과들을 도출하였음에도 불구하고 성공의 핵심 요소에 대한 의문은 여전히 남아 있다. 본 연구에서는 공공 디스플레이의 능동적 상호작용 유도가 사용자의 참여를 증가시킬 수 있음을 주장하기 위해 다중 터치 기반 공공 디스플레이인 '퀴즈의 벽'에서 3가지 유형의 터치 기반 상호작용 모드를 개발하여 비교 실험하였다. 각각의 모드는 (1)재미있는 비디오 클립 재생, (2) 단순 퀴즈 게임 제공, (3) 10회 연속 도전 격려 메시지와 함께 퀴즈 게임 제공의 형태로 구성되었다. 이후 사용자들의 행동을 비디오로 촬영하여 이를 원시데이터로 활용하였다. 사용자들의 적극성을 정량화하기 위해 '멘세컨드' 지표를 개발하여 분석하였다. 그 결과, 모드 (3)이 유의미하게 높은 효율을 보였음을 발견하였다. 이 결과는 능동적 상호작용 유도가 디스플레이 콘텐츠에 대한 적극적 참여로 이어지며, 이는 공공 디스플레이의 광고, 공지, 캠페인 등의 성공적인 정보 전달을 도울 것이다.

Successful deployment of a situated public display relies on its ability to engage many users steadily and for a considerable length of time. Despite an abundance of valuable findings from previous studies, questions remain as to the keys to such success. In this work, to evaluate its ability to actively entice users to participate in an interactive public display, we compared 3 types of touch-based interaction modes on a multi-touch based public display, the Wall of Quiz, each mode providing, respectively, (1) a funny video clip, (2) a quiz game, (3) a quiz with an encouraging message for 10 consecutive correct answers. We videotaped user behavior in the wild, having developed the Mensecond as an evaluation index, and found that mode (3) resulted in a significantly higher Mensecond rate. This result implies that the provision of motivation leads to in-depth engagement in display content, which may in turn result in successful delivery of such information as ads, notices, campaigns, and so on.

키워드

과제정보

본 결과물은 교육부 및 한국연구재단의 재원으로 첨단분야 혁신융합대학 사업비를 지원받아 수행된 연구결과입니다.

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