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BERTopic을 이용한 대중적 미술품에 대한 소비자 인식 분석

An Analysis on Consumer Perceptions of Popular Artworks with BERTopic

  • 임석진 (성결대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김준환 (서울시립대학교 경영학부)
  • 투고 : 2024.08.11
  • 심사 : 2024.11.10
  • 발행 : 2024.11.30

초록

미술은 문화적, 예술적 표현의 중심으로서 여러 시대와 지역에서 사회적, 정신적으로 중요한 역할을 해왔다. 미술품에 대한 소비자 인식은 미술의 시장의 발전과 미술을 매개로 하는 산업의 발전에 큰 영향을 미칠 수 있는 중요한 요소이다. 미술품에 대한 기존 연구는 미술 작품에 대한 연구이거나 전문적 영역에서의 미술품 소비에 제한을 두고 있어 대중적 차원의 미술품 소비에 대한 인식을 파악하는데 한계가 있다. 본 논문은 다양한 대중적 미술품에 대해 소비자들이 개인적 차원에서 중요하게 생각하는 미술적 요소, 사용 목적, 주제, 감정적 심리적 요인을 분석하여 미술의 대중화와 미술 시장의 성공적 발전의 기초를 제공한다. 이를 위해 대중들이 일상 생활에서 접하는 미술품에 대한 후기 데이터를 텍스트 마이닝 기법으로 분석한다. TF 분석을 통해 수집된 데이터에 대한 키워드를 추출하고 Word2Vec 분석을 통해 핵심 단어의 분포를 분석하고 BERTopic을 이용한 미술품에 대한 소비자 인식의 토픽을 분석하였다. 분석 결과로 대중적 미술품에 대한 소비자의 주요 인식 요인들은 색감의 시각적 요소, 스트레스 해소의 심리적 요소, 풍경과 같은 미술품 주제, 죽음과 우울과 같은 감정적 요소, 그리고 학교수업과 같은 교육적 요소였다. 본 연구의 결과는 대중의 취향을 반영한 창작 방향성 제시, 미술의 대중화 촉진, 그리고 예술 교육과 심리 치료에서 중요하게 고려되어야 할 요소, 미술이 적용된 다양한 제품의 디자인 요소 그리고 미술 시장의 확장에 기여할 수 있다.

As a center of cultural and artistic expression, art has played a socially and spiritually important role in different times and regions. Consumer perception of art is an important factor that can have a significant impact on the development of the art market and the development of the industries that use art as a medium. Existing researches on art have been limited to the study of artworks or art consumption in specialized areas, which limits our understanding of perceptions of art consumption at the mass level. This paper aims to provide the popularization of art and the successful development of the art market by analyzing the artistic elements, uses, themes, and emotional and psychological factors that consumers value on a personal level for various popular artworks. To this end, we analyze the review data of artworks that the public encounters in their daily lives using text mining techniques. Keywords were extracted from the collected data through TF analysis, the distribution of key words was analyzed through Word2Vec analysis, and the topics of consumer perception of artworks were analyzed using BERTopic. The analysis results shows that the main factors of consumer perception of popular artworks is visual factors such as color, psychological factors such as stress relief, art themes such as landscapes, emotional factors such as death and depression, and educational factors such as school lessons. This study can contribute to providing creative direction that reflects the public's taste, promoting the popularization of art, and important factors to be considered in art education and psychotherapy, design elements of various products with art, and the expansion of the art market.

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참고문헌

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