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성인 대학 재학생 학교생활 만족도에 관한 연구

Study on Adult College Students' School Life Satisfaction

  • 정복임 (성운대학교 라이프융합학부)
  • Bog Im Jeong (Dept. of Smart Lifelong Education, Sungwoon Univ)
  • 투고 : 2024.09.02
  • 심사 : 2024.11.01
  • 발행 : 2024.11.30

초록

본 연구는 성인학습자들이 대학 재학 중, 학교생활에 어느 정도 만족하는지, 그리고 교육 요구 분석을 통하여 앞으로 교육의 개선 방향을 모색하는데 목적이 있다. 그 결과에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 제5차 평생교육진흥 기본계획에 맞추어 대학은 시대적 요구에 부합하는 평생학습 대전환이 요구되고 있다. 둘째, '대학의 강의실, 도서관, 실험/실습실, 복지 및 편의시설 등 인프라 만족도는 긍정적인 답변 49%, 보통의 답변 40%로 나타났다. 셋째, '우리대학은 성인학습자 기반의 현장중심 교육과정을 적절하게 운영하고 있다.'는 문항에 긍정적인 답변 73%, 보통의 답변 25%로 나타났다. 넷째, 교육과정 운영에 있어서도 '교양과정 개설 시 학생들의 의견이 적절히 반영된다.'라는 문항에 긍정적인 답변 비율 58%로 전체의 절반 이상으로 나타났다. 다섯째, 전공 교과목의 실험·실습은 현장의 실무기술(현장성 강화)을 배우고 익히는데 유용하게 운영되고 있다.'라는 문항에 긍정적인 답변 비율 69%로 전체의 절반 이상으로 나타났다. 국가의 발전을 위해서는 지속적으로 국민의 자기개발을 신장시켜야 한다. 따라서 대학은 성인맞춤형 교육과정 개발 및 현장에서 바로 적용할 수 있는 직무역량강화 및 스킬 중심으로의 교육이 요구된다.

The purpose of this study is to find out the extent to which adult learners are satisfied with their school life while in college and to find ways to improve education in the future through the analysis of educational needs. Suggestions for the results are as follows: First, in line with the 5th Basic Plan for the Promotion of Lifelong Education, universities are required to make a major transformation in lifelong learning that meets the needs of the times. Second, satisfaction with the university's infrastructure, such as lecture halls, libraries, laboratory/practice rooms, and welfare and amenities, was 49 percent positive and 40 percent moderate. Third, to the question, "Our university is appropriately operating a field-oriented curriculum based on adult learners," 73 percent answered positively and 25 percent answered moderately. Fourth, in terms of curriculum management, more than half of the respondents answered positively to the question, "Students' opinions are appropriately reflected when opening liberal arts courses," with 58 percent answering. Fifth, experiments and practical training in major courses are useful for learning and acquiring practical skills in the field (reinforcement of practicality)," the response rate was 69 percent, which is more than half of the total. For the development of the country, it is necessary to continuously promote the self-development of the people. Therefore, universities are required to develop adult-tailored curricula and strengthen job competencies that can be applied directly in the field, as well as skill-centered education.

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참고문헌

  1. Seong-Bu Choi, Hye-JinLee, Yun-Cheol Nam, "The 5th Basic Plan for Lifelong Education Promotion ('23~'27)", Ministry of Education, Seoul, 2022.
  2. Seong-Bu Choi, Hye-JinLee, Yun-Cheol Nam, "The 5th Basic Plan for Lifelong Education Promotion ('23~'27)", Ministry of Education, Seoul, 2022.
  3. Dae-jung Kang, "2022 Lifelong White Paper", National Lifelong Education Promotion Agency, Seoul, 2023.
  4. Young-Ryeol Hyun, Bog-Im Jeong, Hak-Gon Lee, Min-Ho Seo, Sun-Hoo Na, Chae-eun Kim, Lee-Young Kim, Hee-Sung Kang, "Adult Learning and Counseling", Yangseongwon, Gyeonggi-do, 2024.
  5. Heung-Kwon Yang, "Lifelong Education Theory", Shinjeong, Seoul, 2017.