Abstract
Lifelong education also plays a big role in promoting social inclusion. By providing equal educational opportunities to people from various social classes, regions, and cultural backgrounds, we reduce social inequality and help all individuals reach their full potential. Through lifelong education, a culture of continuous learning can be established throughout society. The importance of learning will be emphasized, and the attitude of pursuing knowledge and wisdom will become common. The purpose of this study is to suggest a direction for the development of national lifelong education by comparing and analyzing the basic plan for promoting lifelong education from the 1st to the 5th. As a result of the study, it has contributed greatly to the development of national lifelong education by developing the lifelong education promotion basic plan from the 1st to the 5th. If the 5th Basic Plan for Lifelong Education is faithfully implemented, it will contribute to the development of national lifelong education in many areas, and in addition to this, the direction of development of national lifelong education is emphasized. First, the strengthening of the use of digital technology. Second, it is necessary to strengthen cooperation with industries. Third, it is necessary to improve the financial support and scholarship system. Fourth, diversification of curriculum. Fifth, expansion of community participation. Sixth, reinforcement of self-directed learning. Seventh, laws related to lifelong education need to be improved.
평생교육은 사회적 포용성을 증진하는 데에도 큰 역할을 한다. 사회의 다양한 계층과 지역, 문화적 배경을 가진 사람들에게 교육의 기회를 동등하게 제공함으로써 사회의 불평등을 줄이고 모든 개인이 자기 잠재력을 최대한 발휘할 수 있도록 돕는다. 평생교육을 통해 사회 전반에 끊임없는 학습 문화를 정착시킬 수 있다. 학습의 중요성이 강조되며, 지식과 지혜를 추구하는 자세가 보편화될 것이다. 이러한 학습 문화는 사회 전반에 지적 자원을 증대시키고 혁신적인 아이디어와 해결책의 발굴에도 도움을 줄 것이다. 이 연구의 목적은 평생교육 진흥 기본 계획을 1차부터 5차까지 비교 분석하여 국가 평생교육 발전 방향을 제시하는 것이다. 연구 결과 1차부터 5차까지 평생교육 진흥 기본계획을 발전시켜 오면서 국가 평생교육 발전에 크게 이바지하였다. 제5차 평생교육 기본 계획을 충실히 수행하면 많은 부분에서 국가 평생교육 발전에 이바지할 것이라고 보고 여기에 추가하여 국가 평생교육 발전 방향을 강조하여 제시하면 첫째, 디지털 기술 활용 강화이다. 둘째, 산업체와 협력 강화이다, 셋째, 재정 지원 및 장학금 제도 개선이 필요하다. 넷째, 교육과정 다양화이다. 다섯째, 지역사회 참여 확대이다. 여섯째, 자기 주도적 학습 강화이다. 일곱째, 평생교육 관계 법령이 개선될 필요가 있다.