Abstract
This study conducted unstructured interviews with college students to explore changes in their perceptions before and after receiving education on exoplanets. The analysis utilized thematic analysis. The results are as follows: First, the exoplanet education program enhanced students' knowledge about exoplanets and increased their interest and curiosity about space. Second, students deepened their understanding of the importance of exoplanet exploration and the various methods of such exploration. Third, students recognized that exoplanet exploration holds significant importance for humanity in various aspects and acknowledged the need for education on exoplanets. These findings can provide important insights for the development and application of future educational programs related to exoplanets.
이 연구는 대학생들을 대상으로 외계행성 교육을 받기 전, 후의 인식 변화를 알아보기 위해 비구조화된 면담을 실시하고 주제분석법을 활용하여 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 외계행성 교육 프로그램은 학생들의 외계행성에 대한 지식을 증진시키고, 우주에 대한 관심과 호기심을 높이는 데 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 학생들은 외계행성 탐사의 중요성과 외계행성 탐사에 대한 다양한 방법에 대한 이해도가 깊어졌다. 셋째, 학생들은 외계행성 탐사가 인류에게 다양한 측면에서 중요한 의미가 있으며, 외계행성에 대한 교육이 필요하다고 인식하였다. 이러한 결과는 향후 외계행성과 관련된 교육 프로그램의 개발과 적용에 있어 중요한 시사점을 제공할 수 있다.