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A Study on the Establishment of an Administrative Organization for Monument Conservation during the French Revolution

프랑스 대혁명기 기념물보존 행정조직의 탄생과정 고찰

  • CHO Younghoon (International Cultural Heritage Studies, Korea National University of Cultural Heritage) ;
  • KIM Youngjae (International Cultural Heritage Studies, Korea National University of Cultural Heritage)
  • 조용훈 (한국전통문화대학교 국제문화유산협동과) ;
  • 김영재 (한국전통문화대학교 국제문화유산협동과)
  • Received : 2022.06.15
  • Accepted : 2023.08.22
  • Published : 2023.09.30

Abstract

In 2023, the Cultural Heritage Administration of Korea is transforming a system that has been in existence for the past 60 years. In these circumstances, an increasing recognition of the need for such changes is intended to start the study of the historical context in the conceptual development of cultural heritage. The employment of imported concepts of heritage created the demand for understanding at least the original contexts. Many European concepts have been introduced. In this study, the French Revolution is selected as the starting point for historical research on conceptual development. France opened a new horizon to national heritage since the establishment of the Republic at the end of the 18th century. The French Revolution placed monuments denied by the collapse of the Ancien Regime back into the boundaries of protection. In this process, the Commission des Monuments and the Commission Temporaire des Arts were created. There were limits to conservation activities in the context of the revolution and war. However, it is meaningful in that they established conservation principles with instructions and created new value for looking at monuments. It was pioneering in that it demonstrated the perspective of national heritage. This is significant because the top flow of conceptual development has led to a monument historique, bien culturel, and patrimoine culturel in France. This history provides a universal essence and has great implications for Korea as a divided country

2023년 문화재청은 60년간 이어져 온 '문화재' 체제를 '국가유산' 체제로 탈바꿈하고 있다. 이 과정에서 문화유산 개념발전의 역사맥락에 대한 연구의 필요성을 느꼈다. 국내에서 현재 사용하고 있는 문화유산과 관련한 개념들은 국외에서 수입한 것들이 많다. 그렇기 때문에 우선적으로 원산지에서의 개념발전 역사를 알아야 한다. 이에 본고에서는 문화유산 개념의 원산지로 주류를 이루는 유럽을 대상으로 삼았다. 특히 유럽 내에서도 프랑스를 선택하였다. 프랑스는 18세기 말 공화국을 설립한 이래로 일찍이 유럽의 기념물 개념에서 국민의 유산으로 새로운 지평을 열었기 때문이다. 본고에서는 프랑스의 역사 중 프랑스 대혁명기를 대상으로 삼았다. 프랑스 대혁명기 구체제가 붕괴되고 보호체계를 잃어버린 기념물들이 어떻게 다시 새로운 국민국가의 보호 테두리 안으로 들어갔는지가 본 연구의 탐구대상이다. 프랑스 정부는 기념물들의 보존을 위한 행정조직으로 기념물위원회 및 예술임시위원회를 탄생시켰다. 두 조직은 혁명과 전시상황 속에서 이념과 정치선전에 구속되었기 때문에 기념물 보존활동에 한계를 보였다. 하지만 그런 시대 분위기 속에서도 지침서를 통하여 보존원칙을 수립하였고 기념물을 바라보는 새로운 가치관을 만들었다는 점에서 의미가 있다. 특히 전국에 배포한 지침서 중 기념물들을 바라보는 시각에서 국민의 유산이라는 시각을 보였다는 것은 선구적이다. 이것은 이후 프랑스의 문화유산 개념발전의 새로운 방향성을 제시해주었다. 이 흐름 속에서 기념물, 역사기념물, 문화재, 문화유산으로 프랑스의 문화유산 개념은 발전해나간다. 프랑스 혁명기의 역사는 구체제의 붕괴로 인한 가치관의 혼란 속에서 이전 체제의 기념물들을 새로운 보호체계 속에 집어넣었다는 점에서 보편적인 시사점을 도출할 수 있다. 이는 분단국가로서 가치관의 혼란위험이 잠재되어 있는 대한민국의 문화유산 분야에도 시사하는 바가 있다.

Keywords

References

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