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Case study : Appication of PBL to Business Ethics Education in International Trade Curriculum

무역학 교육과정에서 PBL(문제중심학습)의 기업윤리 수업 적용 사례연구

  • 오태형 (부경대학교 국제통상학부 )
  • Received : 2023.03.30
  • Accepted : 2023.04.21
  • Published : 2023.04.30

Abstract

This paper presents an example of the introduction and operation of the PBL so that students can have the ability to apply the problems of corporate social responsibility and ethical values that must be considered by exporting companies or multinational companies, which are the main research subjects of business dynamics. As a result, students were able to broaden their views through self-directed classes and presentations, listen to and share opinions of other students through discussions, and were able to take a logical approach to judgment standards involved in specific corporate activities, showing that the PBL teaching method is effectively applied to business ethics classes.

본 논문은 무역학의 주 연구대상인 수출기업 또는 다국적 기업이 필수적으로 고려해야 하는 기업의 사회적 책임과 윤리적 가치에 대한 문제를 학생들이 실제 경영에 적용할 수 있는 능력을 갖출 수 있도록 PBL 수업방식을 도입하여 운용한 사례를 제시하고 있다. 기업윤리 과목은 비계량적 영역인 기업과 기업내 사람, 시스템 및 제도 등을 통합적으로 고려해야 하여 다양성의 수준이 매우 높을 뿐만 아니라 특정한 분야의 지식만으로는 좋은 해결방안을 모색하기 어려운 특징을 가지고 있기에 PBL방식의 교수법을 도입하기에 적합한 환경을 구비하고 있다. 그 결과 학생들은 자기주도적으로 수업과 발표를 진행하고, 토론을 통해 다른 학생들의 의견을 듣고 공유하는 과정을 통해 견해를 넓힐 수 있었으며, 기업의 구체적활동에 개입된 판단기준 등에 대해 논리적으로 접근할 수 있게 되었다고 밝히고 있는 등 수업방식과 내용에 대해 긍정적인 평가를 내리고 있어 PBL수업방식이 기업윤리 수업에 효과적으로 적용되고 있음을 보여주고 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 부경대학교 자율창의학술연구비(2021년)에 의하여 연구되었음

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