Abstract
The Autonomous ships are equipped with a function to judge and navigate the sea conditions on their own, so the job of the ship officer who operates it changes. The educational curriculum to nurture ship officer with the ability to operate and manage autonomous ships must also be changed. This study aimed to develop the curriculum for training autonomous ship officer by using the Delphi survey method suitable for predicting the uncertain future. Among the current 61 subjects for training ship officer identified in the Delphi survey, 32 subjects with high importance should be maintained in the training for autonomous ship officer, and subjects with low importance should be abolished or integrated into other subjects. These subjects were collectively referred to as 'general courses'. The expert panel of the Delphi survey suggested 42 items as new subjects, with 18 items of 'high', 14 items of 'middle', and 10 items of 'low'. Through in-depth analysis of these items by experts, 27 subjects were adjusted and three courses were proposed : 1)'Basic course(10 courses)' for developing basic capabilities such as basic theories for understanding advanced technology and information applied to autonomous ships, 2)'Job course(10 courses)' for practical competency directly related to autonomous ship operation, 3)'Intensive course(7 subjects)' for fostering land remote operators of autonomous ships. Since the introduction and spread of autonomous ships will progress rapidly, research to develop and supplement autonomous ship pilot training courses should be continued by reflecting the level of autonomous navigation of autonomous ships.
자율운항선박은 사람의 개입을 최소화하여 선박 스스로 판단하고 운항하는 기능이 탑재되므로, 이를 운용하는 해기사의 직무도 변화하므로, 자율운항선박을 운항하고, 관리할 수 있는 역량을 갖춘 해기사를 양성하기 위한 교육과정에도 변화가 필요하다. 본 연구는 불확실한 미래 예측에 적합한 델파이 조사법을 활용하여 자율운항선 및 해기사 교육 부분의 전문가들을 대상으로 교육자율운항선 해기사 양성을 위한 교과목을 개발하고자 하였다. 델파이조사에서 식별된 현행 해기사 양성 61개 교과목 중에서 중요도가 높은 32개 교과목은 자율운항선 해기사 양성 교육에서도 유지되어야 하고, 중요도가 낮은 교과목은 차차 폐지하거나 타 교과목에 통합되어야 할 것이다.현행의 해기사(항해사, 기관사) 양성 교육에서 식별된 자율운항선 해기사 양성을 위한 교과목은 '일반과정'으로 통칭하고 항해분야 27과목, 기관분야 20과목, 행해·기관공통분야 14과목으로 분류하였다. 전문가 패널들에 의해 신규 제시된 42항목은 중요도 '상' 18항목, '중' 14항목, '하' 10항목으로 나타났다. 이들 교과목에 대한 전문가 6인의 심층분석을 통하여 자율운항선박에 적용된 진보된 기술 및 정보의 이해를 위한 기초이론 등 기초역량 배양을 위한 '기초과정(10과목)', 자율운항선 운용과 직접적으로 관련 있는 실무역량 배양을 위한 '직무과정(10과목)', 자율운항선 육상 원격운항자 양성을 위한 '심화과정(7과목)'으로 분류하여 제시하였다. 자율운항선박의 도입 및 확산이 급속히 진전될 것이므로 자율운항선박의 자율운항 수준을 반영하여 자율운항선 해기사 양성 교과목의 개발 및 보완을 위한 연구가 지속되어야 할 것이다.