DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship between College Students' Multicultural Contact Experiences and Multicultural Competency: Mediating Effects of Perspective Taking and Prejudice

대학생의 다문화 접촉경험과 다문화 역량의 관계: 조망수용과 편견의 매개효과

  • Received : 2023.06.10
  • Accepted : 2023.07.21
  • Published : 2023.08.31

Abstract

This study investigated effects of college students' multicultural contacts on multicultural competency. This study also examined mediating effects of perspective taking and prejudice. Multicultural contacts were divided into quality of contacts and quantity of contacts. Effects of quality and quantity of contacts on multicultural competency through perspective taking and prejudice were separately analyzed using two models. For the purpose, 642 Korean college students completed the questionnaires including multicultural contacts, multicultural competency, perspective taking, prejudice and demographic information. The results indicate that both quality and quantity of contacts are associated with multicultural competency, but quality of contacts are more strongly associated with multicultural competency. Also, perspective taking and prejudice mediate the relationship between quality of contacts and multicultural competency while mediators did not mediate the relationship between quantity of contacts and multicultural competency. The results indicate that intimate and positive contacts with outgroup members help enhance college students' multicultural competency through increased perspective taking and prejudice reduction. Future multicultural education for undergraduate students should focus on increasing the quality of multicultural contacts and help them with perspective taking, and reducing prejudice.

본 연구는 대학생의 다문화 접촉경험이 다문화 역량에 미치는 영향을 살펴보고, 조망수용과 편견의 매개효과를 알아보고자 하였다. 다문화 접촉은 양적인 측면과 질적인 측면으로 구분하였고, 접촉의 양과 질 각각이 조망수용과 편견을 통해 대학생의 다문화 역량에 미치는 영향을 살펴보았다. 총 642명의 대학생이 접촉, 일상의 다문화 역량, 조망수용, 편견 등을 포함한 질문지에 응답하였다. 분석 결과, 접촉의 양과 질 모두가 다문화 역량에 유의미하게 관련되는 것으로 나타났으나, 접촉의 질적인 측면이 양적인 측면에 비해 다문화 역량에 미치는 영향력이 더 높은 것으로 나타났다. 또한 조망수용과 편견은 접촉의 질과 다문화 역량의 관계를 유의미하게 매개하는 것으로 나타난 반면, 접촉의 양과 다문화 역량의 관계는 매개하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 다른 문화적 배경을 가진 집단과의 교류가 친밀하고 긍정적일 때 조망수용 증진과 편견 감소를 통하여 다문화 역량 함양이 이루어짐을 보여 주는 것이다. 따라서 향후 대학생의 다문화 역량 증진을 위한 프로그램은 교류의 질적인 측면에 집중하여 조망수용 증진과 편견 감소가 이루어질 수 있도록 계획되어야 할 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 인문사회분야 신진연구자지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020S1A5A8045079).

References

  1. 고경미, 최혜윤 (2017). 유치원교사의 다문화경험과 인식 및 수용성이 다문화교육역량에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 24(4), 253-277.
  2. 국가인권위원회 (2022). 세계 인종차별철폐의 날 맞아 2022 인권의식실태조사 결과 담은 이주민 인권 카드뉴스. https://www.humanrights.go.kr/base/board/read?boardManagementNo=24&boardNo=7608920&menuLevel=3&menuNo=91
  3. 권순구, 한동균 (2022). 학생용 다문화 역량 척도의 신뢰도 및 타당도 분석. 한국초등교육, 33(2), 141-159. https://doi.org/10.20972/KJEE.33.2.202206.141
  4. 김금미, 안상수 (2014). 남녀대학생의 동남아계 외국인 노동자에 대한 다문화수용성에 영향을 미치는 변인들: 계획된 행동이론의 수정모형에 기초하여. 한국심리학회지: 여성, 19(3), 315-338.
  5. 김미진, 김경은, 임정하 (2019). 청소년의 다문화 역량 척도개발 연구. 다문화교육연구, 12(1), 21-45.
  6. 김성훈, 이경화 (2017). 외국인 유학생과의 집단 간 접촉이 국내 대학생의 글로벌 역량에 미치는 영향에 대한 통합적 갈등의 매개효과. 교육문화연구, 23(4), 191-212. https://doi.org/10.24159/JOEC.2017.23.4.191
  7. 김상학 (2004). 소수자 집단에 대한 태도와 사회적 거리감. 사회연구, 5(1), 169-206.
  8. 김수아, 김태호 (2011). 중국인 유학생의 문화적 정체감 발달단계에 따른 차별지각과 차별대처방식. 다문화교육연구, 4(1), 1-17.
  9. 김용석 (2010). 사회적 바람직성 척도의 개발. 한국사회복지행정학, 12(3), 1-39. https://doi.org/10.22944/KSWA.2010.12.3.001
  10. 김윤경 (2022). 간호학과 신입생의 문화적 역량, 문화 간 의사소통 능력이 다문화 인식에 미치는 영향. 다문화건강학회지, 12(2), 71-78.
  11. 김혜숙, 김도영, 신희천, 이주연 (2011). 다문화 시대 한국인의 심리적 적응: 집단정체성, 문화적응 이데올로기와 접촉이 이주민에 대한 편견에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 25(2), 51-89. https://doi.org/10.21193/kjspp.2011.25.2.004
  12. 류승아 (2017). 소수집단에 대한 접촉경험, 위협감, 편견의 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 31(4), 225-245. https://doi.org/10.21193/kjspp.2017.31.4.011
  13. 박명희, 김경식 (2015). 예비교사의 다문화 역량 척도 개발. 다문화교육연구, 8(3), 1-37.
  14. 박순희, 유지형 (2017). 청소년의 다문화경험이 공감능력에 미치는 영향: 다문화수용성과 문화적 공감의 매개효과를 중심으로. Journal of Digital Convergence, 15(4), 499-510. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.4.499
  15. 박혜숙 (2016). 국내 중국인 유학생이 느끼는 한국인의 다문화 수용성 수준과 한국인 대학생의 다문화 수용성 수준 비교. 인문사회과학연구, (53), 41-64. https://doi.org/10.17939/HUSHSS.2016..53.003
  16. 방희정, 노경란, 정수진 (2010). 다문화시대 한국인의 인종에 대한 암묵적 태도와 명시적 태도의 발달. 한국심리학회지: 발달, 23(2), 125-140.
  17. 법무부 (2023). 출입국통계. https://www.moj.go.kr/moj/2412/subview.do
  18. 송나은, 정가윤 (2021). 다문화 접촉경험과 다문화 교육이해가 다문화 교육역량에 미치는 영향: 예비유아교사를 중심으로. 유아교육학논집, 25(2), 113-137.
  19. 양계민, 이우영 (2016). 북한이탈주민이 다문화 집단에 대해 느끼는 현실갈등인식이 삶의 만족에 미치는 영향: 지각된 차별감의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 30(1), 131-152. https://doi.org/10.21193/kjspp.2016.30.1.008
  20. 이공숙, 임은미 (2023). 초등교사의 다문화 감수성과 다문화 교수효능감의 관계에서 다문화 사회정의역량의 매개효과. 한국교원교육연구, 40(1), 27-49. https://doi.org/10.24211/TJKTE.2023.40.1.27
  21. 이수진, 박영신 (2022). 유아교사 개인 변인에 따른 다문화수용성 및 다문화교수효능감, 다문화교수역량의 관계. 어린이미디어연구, 21(4), 273-296.
  22. 임춘희 (2009). 중국인 유학생의 대학생활문화에서의 스트레스와 적응. 한국생활과학회지, 18(1), 93-112.
  23. 최가희 (2019). 한국인 대학생의 외국인 유학생과의 접촉이 다문화 역량에 미치는 영향: 삶의 만족도와 현실갈등인식의 매개효과. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 25(4), 279-303. https://doi.org/10.20406/KJCS.2019.11.25.4.279
  24. 하정희 (2008). 중국유학생의 대학생활 적응에 대한 질적 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(2), 473-496.
  25. 한국교육개발원 (2019). 국내 외국인유학생 현황. https://kess.kedi.re.kr/mobile/search?searchTxt=%EA%B5%AD%EB%82%B4%20%EC%99%B8%EA%B5%AD%EC%9D%B8%EC%9C%A0%ED%95%99%EC%83%9D%ED%98%84%ED%99%A9
  26. 한지원, 장희주 (2020, 12, 1). "한국 유학 왔는데 한국인 친구 없어요"... 겉도는 외국인 유학생. 오마이뉴스, https://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002697678
  27. 홍성원, 이인혜 (2015). 소수집단에 대한 편견과 편집증적 심리특성. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 21(3), 339-353.
  28. Aaronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M., & Sommers, S. R. (2018). 사회심리학(고재홍, 김민영, 박권생, 최윤경 옮김). 시그마프레스.
  29. Aberson, C. L., & Haag, S. C. (2007). Contact, perspective taking, and anxiety as predictors of stereotype dndorsement, explicit attitudes, and implicit attitudes. Group Processes & Intergroup Relations, 10(2), 179-201. https://doi.org/10.1177/1368430207074726
  30. Amir, Y. (1969). Contact hypothesis in ethnic relations. Psychological Bulletin, 71(5), 319-342. https://doi.org/10.1037/h0027352
  31. Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. New York: Doubleday anchor books.
  32. Bell, L. A., Adams, M., & Griffin, P. (2007). Teaching for diversity and social justice. New York.
  33. Bohm, D. (1996). On dialogue. New York: Routledge.
  34. Chen, E. C., Thombs, B. S., & Costa, C. I. (2003). Building connection through diversity in group counseling: A dialogue perspective. In D. B. Pope-Davis, H. L. K. Coleman, W. M. Liu, & R. Toporek (Eds.), Handbook of multicultural competencies in counseling and psychology (pp. 456-477). Thousand Oaks, CA: Cage.
  35. Choudhuri, D. D., Santiago-Rivera, A., & Garrett, T. L. (2015). 다문화 상담(오인수 역). 박학사. (Original work published 2012).
  36. Constantine, M. G. (2001). Multicultural training, theoretical orientation, empathy, and multicultural caseconceptualization ability in counselors. Journal of Mental Health Counseling, 23(4), 357-372.
  37. Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. Dissertation Abstracts International, 40(7-B), 3480.
  38. Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1) 113-126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113
  39. Elleven, R. K., Allen, J., & Wircenski, M. (2001). Resident assistant training: A southwestern perspective. College Student Journal, 35(4), 609-615.
  40. Galinsky, A. D. (1999). Perspective-taking: Debiasing social thought. Unpublished doctoral dissertation, Princeton University.
  41. Galinsky, A. D. (2002). Creating and reducing intergroup conflict: The role of perspective-taking in affecting outgroup evaluations. In N. M. A. Mannix, E. A. Mannix, & H. Sondak (Eds.), Toward phenomenology of groups and group membership (Vol. 4, pp. 85-113). Greenwich, CT: JAI.
  42. Galinsky, A. D., & Ku, G. (2008). The effects of perspective-taking on prejudice: The moderating role of self-evaluation. Personality & Social Psychology Bulletin, 30(5), 594-604. https://doi.org/10.1177/0146167203262802
  43. Galinsky, A. D., & Moskowitz, G. B. (2000). Perspective-taking: Decreasing stereotype expression, stereotype accessibility, and in-group favoritism. Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 708-724. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.4.708
  44. Howard-Hamilton, M. F., Cuyjet, M. J., & Cooper, D. L. (2011). Understanding multiculturalism and multicultural competence among college students. In M. J. Cuyjet, M. F. Howard-Hamilton, & D. L. Cooper (Eds.), Multiculturalism on campus: Theory, models, and practices for understanding diversity and creating inclusion (pp. 11-18). Sterling, VA: Stylus.
  45. Korol, L., Fietzer, A. W., & Ponterotto, J. G. (2018). The relationship between multicultural personality, intergroup contact, and positive outgroup attitudes toward Asian Americans. Asian American Journal of Psychology, 9(3), 200-210. https://doi.org/10.1037/aap0000107
  46. Ku, G., Wang, C. S., & Galinsky, A. D. (2015). The promise and perversity of perspective-taking in organizations. Research in Organizational Behavior, 35(24), 79-102. https://doi.org/10.1016/j.riob.2015.07.003
  47. Livert, D. (2016). A cook's tour abroad: Long-term effects of intergroup contact on positive outgroup attitudes. Journal of Social Issues, 72(3), 524-547. https://doi.org/10.1111/josi.12180
  48. Mallinckrodt, B., Miles, J. R., Bhaskar, T., Chery, N., Choi, G., & Sung, M.-R. (2014). Development a comprehensive scale to assess college multicultural programming. Journal of Counseling Psychology, 61(1), 133-145. https://doi.org/10.1037/a0035214
  49. Miklikowska, M. (2018). Empathy trumps prejudice: The longitudinal relation between empathy and anti-immigrant attitudes in adolescence. Developmental Psychology, 54(4), 703-717. https://doi.org/10.1037/dev0000474
  50. Mio, J. S., Barker, L. A., & Tumambing, J. S. (2012). Multicultural psychology: Understanding our diverse communities (3rd ed.). New York: Oxford University Press.
  51. Parker, S. K., Atkins, P. B., & Axtell, C. M. (2008). Building better workplaces through individual perspective taking: A fresh look at a fundamental human process. International Review of Industrial and Organizational Psychology, 23, 149-196.
  52. Pettigrew, T. F. (1997). Generalized intergroup contact effects on prejudice. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(2), 173-185. https://doi.org/10.1177/0146167297232006
  53. Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup contact theory. Annual Review of Psychology, 49(1), 65-85. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.65
  54. Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2006). A meta analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 751-783. https://doi.org/10.1037/0022-3514.90.5.751
  55. Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2011). When groups meet: The dynamics of intergroup contact. Psychology Press.
  56. Pettigrew, T. F., Tropp, L. R., Wagner, U., & Christ, O. (2011). Recent advances in intergroup contact theory. International Journal of Intercultural Relations, 35(3), 271-280. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2011.03.001
  57. Quinton, W. J. (2019). Unwelcome on campus? Predictors of prejudice against international students. Journal of Diversity in Higher Education, 12(2), 156-169. https://doi.org/10.1037/dhe0000091
  58. Saguy, T., Tausch, N., Dovidio, J. F., Pratto, F., & Singh, P. (2011). Tension and harmony in intergroup relations. In P. R. Shaver & M. Mikulincer (Eds.), Human aggression and violence: Causes, manifestations and consequences (Herzilya series on personality and social psychology, pp. 333-348). Washington, D.C.: American Psychological Association.
  59. Shook, N. J., Hopkins, P. D., & Koech, J. M. (2016). The effect of intergroup contact on secondary group attitudes and social dominance orientation. Group Processes & Intergroup Relations, 19(3), 328-342. https://doi.org/10.1177/1368430215572266
  60. Sparkman, D. J., & Eidelman, S. (2016). "Putting myself in their shoes": Ethnic perspective taking explains liberal-conservative differences in prejudice and stereotyping. Personality and Individual Differences, 98, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.095
  61. Sue, D. W., Arredondo, P., & McDavis, R. J. (1992). Multicultural counseling competencies and standards: A call to the profession. Journal of counseling & development, 70(4), 477-486. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1992.tb01642.x
  62. Tadmor, C. T., Hong, Y. Y., Chao, M. M., & Cohen, A. (2018). The tolerance benefits of multicultural experiences depend on the perception of available mental resources. Journal of Personality and Social Psychology, 115(3), 398-426. https://doi.org/10.1037/pspa0000125
  63. Wolsko, C. Park, B., Judd, C. M., & Wittenbrink, B. (2000). Framing interethnic ideology: Effects of multicultural and color-blind perspectives on judgments of groups and individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 635-654. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.4.635
  64. Zuniga, X., Nagda, B. A., Chesler, M., & Cytron-Walker, A. (2007). Intergroup dialogue in higher education: Meaningful learning about social justice. ASHE Higher Education Report, 32(4), 1-128. https://doi.org/10.1002/aehe.3204
  65. Zuniga, X., Nagda, B. A., & Sevig, T. D. (2002). Intergroup dialogues: An educational model for cultivating engagement across differences. Equity & Excellence in Education, 35(1), 7-17. https://doi.org/10.1080/713845248