DOI QR코드

DOI QR Code

The aesthetics of index and the affect of gestures revealed in Aftersun

<애프터썬>에 드러난 인덱스의 미학과 몸짓의 정동

  • 권은선 (중부대학교 연극영화학전공)
  • Received : 2023.06.19
  • Accepted : 2023.07.10
  • Published : 2023.07.31

Abstract

The film Aftersun(2022) is Scottish director Charlotte Wells' feature debut and is one of the films that received the most attention in the international art film scene that year. The overall structure of the film is a look back at a certain summer vacation that Sophie, now an adult, went to Turkey with Calum, a 30-year-old 'young dad', whom she lived apart after divorcing her mother when she was 11 years old. In fact, it can be said to be a reconstruction of memory, and Aftersun not only describes the contents remembered, but also reveals the process of reconstructing memories, making the film a process of post-action memory work. In this process, Aftersun proves Lev Manovich's words that cinema is an indexic art. Going back and forth between home video and cinematic diegesis, After Sun unleashes a new imaginary temporality through a two-hour conversation, traces of indexical signs engraved on home video and present times. The film urges involuntary memories in the chaotic time to the present, and makes meaning through traces and signs of intense gestures in the dialogue between media and media, past and present. The We think about the meaning through the time when the story is stopped and the implications of the gestures.

영화 <애프터썬> (2022)은 스코틀랜드 출신감독 샬롯 웰즈의 장편 데뷔작으로 그해 국제적인 예술영화 씬에서 가장 큰 주목을 받은 영화 중의 하나이다. 영화의 전체구조는 이제는 성인이 된 소피가 11살 때 엄마와 이혼한 뒤 떨어져 지내던 30살의 '젊은 아빠' 캘럼(Calum)과 튀르키에로 떠났던 어떤 여름휴가를 돌아보는 것이다. 그것은 사실 기억의 재구성이라 할 만한 것으로서, <애프터썬>은 기억된 내용의 서술뿐만 아니라, 기억의 재구성 과정의 드러냄을 통해서 영화를 사후작용의 기억작업의 과정으로 만든다. <애프터썬>은 이 과정에서 영화는 인덱스적 예술이라는 레프 마노비치의 말을 증명한다. 홈 비디오와 영화적 디제시스를 오가며 <애프터썬>은 홈 비디오에 새겨진 인덱스적 기호로서의 흔적과 현재적인 시간들을, 그리고 두 시간의 대화를 통하여 새로운 상상의 시간성을 풀어놓는다. 영화는 혼란스러운 시간 속에 있던 무의지적 기억을 현재로 재촉하면서, 미디어와 미디어, 과거와 현재 사이의 대화 속에서 흔적과 강렬한 몸짓의 기호를 통해 의미화작용을 한다. 우리는 이야기가 정지되는 시간, 몸짓이 함축하는 것을 통해 의미를 사유하게 된다.

Keywords

References

  1. The 27th Busan International Film Festival Catalogue, 2022. BIFF.
  2. C. Wells, And the winner is...Aftersun, Sight&Sound,Dem.,2002. https://www.bfi.org.uk/sight-and-sound/features/best-films-2022-winner-aftersun
  3. S. Hayward, Y. K. Lee & K. Y. Choi (trans.), Cinema Studies: The Key Concepts, 3rd ed., Hannarae Publishing Co., 2012, pp. 642-644.
  4. L. Mulvey, K. H. Lee & C. W. Lee (trans.), Death 24x a Second:Stillness and the Moving Image, Hyunmun Publishing Co., 2006, pp. 11-25.
  5. V. Flusser, K. C. Ahn (trans.), Gesten: Versuch Einer, Workroom Press, 2018, pp. 208-211.
  6. J. Laplanche & J. B. Pontalis, J. S. Lim (trans.), Vocabulaire de la Psychanalyse, The Open Books Co.,2005, p.185.
  7. R. Barthes, K. W. Kwon. (trans.) La Chambre Claire, Dongmunsun, 2006, p.97-99. 
  8. V. Flusser, K. C. Ahn (trans.), Gesten: Versuch Einer, Workroom Press, 2018, p.11.
  9. L. Singer, Aftersun peers through rosy girlhood memories to a father's hidden gloom, Sight & Sound, May., 2002. https://www.bfi.org.uk/sight-and-sound/reviews/aftersun-peers-throug