Abstract
Recent trends in overseas explosive technology are paying attention to bulk emulsion and automated charging technology. This is because when using bulk emulsion, the volume decoupling index can be made to 1 by fully coupled explosive charging, resulting in the most effective blasting effect. However, in the case of Korea, it is currently difficult to use bulk emulsion due to legal regulations and field environmental characteristics. Accordingly, as a result of the study to increase the diameter of the cartridge explosive to bring the volume decoupling index close to 1, the Φ39mm explosive was manufactured considering that the blast-hole diameter in domestic tunnel blasting site is Φ45mm, but as a result of field application, it was difficult to load. As an additional test, Φ36mm explosive was produced, and the test results were most suitable. Therefore, we would like to introduce examples of improved blasting effects and future application directions at tunnel sites where Φ36mm explosives are applied considering volume decoupling.
최근 해외의 폭약 기술 동향은 벌크에멀젼과 자동화 장전 기술에 주목하고 있다. 벌크에멀젼 사용 시 밀장전을 통해 체적 디커플링 지수를 1로 만들 수 있어 가장 효과적인 파괴 효과를 낼 수 있기 때문이다. 그러나 국내의 경우 법적 규제 및 현장 환경 특성에 의해 벌크에멀젼을 사용하기 힘든 것이 현재 실정이다. 이에 카트리지 폭약의 약경을 늘려 체적 디커플링 지수를 1과 가깝게 만들고자 연구한 결과, 일반적인 현장의 천공경이 Φ45mm임을 고려하여 Φ39mm 폭약을 제작하였으나 현장 적용 결과 장전 작업에서 어려움이 발생하였다. 추가적인 시험으로 Φ36mm 폭약을 제작하였고 시험결과 가장 적합하였다. 이에 체적 디커플링을 고려한 Φ36mm 폭약을 적용한 터널 현장에서 발파 효과가 개선된 사례와 추후 연구 방향을 소개하고자 한다.