DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Learning Competence according to the Contact·Untact Learing in the Team-activity Class based on PBL

PBL기반 팀활동 수업에서 대면·비대면 학습에 따른 학습역량 분석

  • 이재경 (대진대학교 공학교육혁신센터)
  • Received : 2023.03.07
  • Accepted : 2023.03.29
  • Published : 2023.03.31

Abstract

This study conducted and evaluated the PBL-based team activity classes in contact and untact learning. Appropriate subject (Engineering communication) was also selected and evaluation methods were improved. In the qualitative evaluation results, in contact learning, similar score ranges were formed for each task, and the variability of scores for each task was not large. In untact learning, the difference in scores for each task was rather large, and the variability of scores for each task was large, indicating a large difference between teams that performed well and teams that did not. In the quantitative evaluation, contact learning showed a little low grades, but untact learning showed relatively high grades, but there were limitations in showing the conclusion that the untact learning effect was very good. As a result of the survey, there were more positive responses to the degree of understanding of the class conducted online, the degree of help to improve competence, and the team activity. However, if untact learning continues, it was analyzed that it is necessary to prepare appropriate measures to enhance learning effects and efficiently conduct team activities.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2023학년도 대진대학교 학술연구비 지원에 의하여 연구되었습니다.

References

  1. 강란숙(2020). 비대면 온라인 강의 교수법: 비대면 온라인 수업사례 제시. 한국문화융합학회 월례 학술대회.
  2. 기영화.노호정(2005). 대학에서의 온라인 수업과 블랜디드 러닝 수업의 학업성취도와 학습만족도 비교연구: S대학의 사례 를 중심으로. 평생교육.HRD연구, 1(1), 63-79.
  3. 김은경(2020). 비대면 수업에서 공학 팀 프로젝트 수행 사례. 실천공학교육논문집, 12(2), 255-264.
  4. 김준권.옥장흠(2008). 교육방법 및 교육공학. 학이당.
  5. 박성열.주민호.이대영(2021). 대학의 실시간 온라인수업에서 학습성취도와 학습만족도에 대한 촉진요인 분석. 학습자중심교과교육연구, 21, 779-792.
  6. 송수연.김한경(2020). 언택트 시대의 대학교육: 코로나19에 따른 비대면 강의 만족도와 수강지속 의사에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 아시아교육연구, 21(4), 1099-1126.
  7. 신정철.정지선.신택수(2008). 대학생의 학업성취도와 그 영향 요인들 간의 인과관계 분석. 교육행정학연구, 26(1), 7-313.
  8. 윤선희 외(2021). 효율적인 팀 프로젝트 기반 학습 운영을 위한 데이터 기반 교수법. 2021 공학교육학술대회 자료집, 22-22.
  9. 이은철(2019). 온라인 협력학습에서 무임승차 학습자의 특성분석. 한국콘텐츠학회논문지, 19(10), 385-396. https://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.10.385
  10. 이인숙(1999). 대학의 웹기반 수업을 위한 총체적 운영전략규명 연구. (http://www.sunmoon. ac.kr/%7Einheejo/i-teach)
  11. 이재윤.한세영.최창범(2022). 비대면 팀 프로젝트 기반 수업평가를 위한 분석 방법 및 평가환경. 공학교육연구, 25(3), 3-10. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.3.3
  12. 인하대학교(2017). 공학교수를 위한 팀 프로젝트 운영 가이드북. 인하대학교 공학교육혁신연구센터.
  13. 지식경제부 기술표준원(2010). 이러닝 산업 및 표준화 동향.
  14. e-Learning Plus(2003). 점어라! Blended Learning. 콘텐츠미디어 5월호. 40-61.
  15. Blumenfeld, P. C. et al.(1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Education Psychologist, 26(3-4), 369-398. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139
  16. Chapelle, C.(2005). Interactionist SLA theory in CALL research, in J.L. Egbert & G.M. Petrie (eds.), CALL Research Perspectives, Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum. 53-64.
  17. Rosenbers, M. J.(2006). Beyond e-learning: Approaches and technologies to enhance organizational knowledge, learning and performance. Boston, MA: Pfeiffer.
  18. Saunders, P. & Wemer, K.(2002). Finding the right blend for effective learning. (http://www.wmich.edu/teach1earn/new/blended.htm,2004. 5.)
  19. Smith, J. M.(2001). Blended leaming: An old friends gets a newname. Executive Update. Greater Washington Society of Association Executives.
  20. UNESCO(2020). Global education coalition, learning never stop, COVID-19 education response. Retrieved from https://en.unesco.org/covid19/education response/globalcoalition.