DOI QR코드

DOI QR Code

소비가치와 소비자의 인지욕구가 온라인 쇼핑 웹사이트에 대한 신뢰성을 매개로 만족도에 미치는 영향

The Effect of Consumption Value and Consumers' Need for Cognition on Satisfaction through the Mediating Role of Trust in Online Shopping Websites

  • 이윤선 (성결대학교 글로벌경영기술대학 경영학과)
  • Lee, Yun-sun (Dept. of Business Administration, College of Global Management Technology, Sungkyul University)
  • 투고 : 2023.11.30
  • 심사 : 2023.12.21
  • 발행 : 2023.12.31

초록

본 연구는 온라인 쇼핑 웹사이트에 대한 소비자의 만족도가 과거와는 다른 현상으로 변화됨을 확인하고자 한다. 즉, 팬데믹 이후 전 세계적으로 이커머스(e-commerce)의 이용이 확대되고, 모바일커머스, 소셜커머스 등 다양한 형태의 커머스가 형성화되는 상황에서, 소비자의 정보처리과정과 의사결정과정은 소비자가 지각하는 소비가치와 개인적 특성에 따라 새로운 환경에 의해 소비자의 지각된 동기수준에 기반하여 변화된 행동을 살펴보는데 연구의 의의가 있다. 즉, 소비가치와 소비자의 인지욕구가 웹사이트에 대한 신뢰성의 매개역할로 온라인 웹사이트의 만족도에 미치는 영향에 대해 조사하고자 한다. 가설 1을 검증한 결과 웹사이트에 대한 소비자의 감각적 가치뿐 아니라 실용적 가치는 웹사이트의 만족도에 긍정적인 영향력을 미치며, 특히 실용적 가치가 상대적으로 감각적 가치보다 더 큰 영향력을 나타냈다. 다만, 소비자의 인지욕구와 만족도 간에는 부(-)의 관계를 단측검증 하에 유의한 수준으로 나타났다. 가설 2에서는 2-1인 소비가치 중 실용적 가치 만이 웹사이트에 대한 신뢰성을 매개로 만족도에 긍정적인 영향을 나타냈다. 웹사이트의 만족도에 소비가치 중 실용적 가치가 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. 이전 연구결과와는 다르게 소비가치가 감각, 감정에 기반하는 가치뿐 아니라 실용적 소비가치가 더 큰 영향력을 가졌다는 점이 본 연구의 의의라 하겠다. 따라서 소비자가 이용하는 웹사이트의 신뢰성을 기반으로 매개역할을 한다면 실용적 가치와 인지욕구가 만족도에 더욱 강하게 영향력을 주는 것이다. 이러한 연구결과는 온라인으로 소비를 하게 된 현 시장의 트렌드가 반영된 결과이며, 본 연구결과를 통해 소비자의 행동 이해와 주요 요인들을 기반으로 온라인 웹사이트의 관리 및 운영 전략에 도움이 되리라 본다.

This study aims to confirm that consumers' satisfaction with online shopping websites has changed to a phenomenon different from the past. In other words, in a situation where the use of e-commerce is expanding worldwide after the pandemic and various types of commerce such as mobile commerce and social commerce are formed, the consumer's information processing and decision-making process are meaningful in examining the behavior that has been changed based on the perceived motivation level of consumers by the new environment according to the consumption value and personal characteristics perceived by the consumer. In other words, the purpose of this study was to investigate the effect of consumption value and need for cognition on the satisfaction toward online websites as a mediating role in the trust of the website. As a result of testing Hypothesis 1, not only the hedonic value of the consumer for the website but also the utilitarian value had a positive influence on the satisfaction toward the website, and in particular, the utilitarian value showed a relatively greater influence than the hedonic value. However, the negative relationship between the need for cognition and satisfaction was found to be at a significant level under one-sided verification. In Hypothesis 2, only the utilitarian value among the consumption values of 2-1 showed a positive effect on satisfaction through a mediating role of trust. It was confirmed that the utilitarian value among the consumption values was an important factor in the satisfaction toward the website. The significance of this study is that, unlike previous research results, not only consumption value based on senses and emotions but also utilitarian value has a greater influence. Therefore, utilitarian value and need for cognition have a stronger influence on satisfaction if they play a mediating role based on the trust of the website used by consumers. These findings reflect the current market trend of online consumption, and they are helpful in the management and strategy of online websites based on consumer behavior understanding and major factors.

키워드

참고문헌

  1. 구특교 (2023.1.10). [단독]"나이키-애플처럼"... 삼성전자, 해외 자사몰 판매 늘린다. 동아일보
  2. 김완석 (1994). 한국형 인지욕구척도 개발연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 7(1), 87-101.
  3. 서효림 (2023.10.26.). 패션.화장품 판매 트렌드 지각변동...온라인 시장 확장에 울고 웃은 업계 '새 해법 찾는 중' 한국NGO신문
  4. 송지준 (2020). 논문통계의 이해와 적용. 파주: 21세기사
  5. 이나영 (2023.7.21.). 이젠 일상이 된 온라인 쇼핑...플랫폼, 시장 주도 [플랫폼 성장 명과암②]. 데일리안
  6. 추민선 (2022.12.21). [2022 유통결산-이커머스] 쇼핑 트렌드 '온라인' 확인...수익성 강화. 프라임경제
  7. 최원희 (2023.2.8.). 2023년 대학생들이 가장 많이 구독하는 멤버십은?. 플랫텀
  8. 허민영, 임병권 (2021). 코로나 이후 디지털 전환 가속화에 따른 소비자정책 방향 연구. 한국소비자원
  9. Babin, B.J., Darden W.R., & Griffin, M. (1994). Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value. Journal of Consumer Research, 20(4), 644-656. https://doi.org/10.1086/209376
  10. Baron, R.M. & Kenny, D.A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  11. Batra, R. & Ahtola, O.T. (1991). Measuring the hedonic and utilitarian sources of consumer attitudes. Marketing Letters, 2(2), 159-170. https://doi.org/10.1007/BF00436035
  12. Cacioppo, J.T. & Petty, R.E. (1982). The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 116.
  13. Cohen, A.R., Stotland, E., & Wolfe, D.M. (1955). An experimental investigation of need for cognition. Journal of Abnormal and Social Psychology, 51(2), 291-294. https://doi.org/10.1037/h0042761
  14. Erdem, T. & Joffre, S. (2004). Brand credibility, brand consideration and choice. Journal of Consumer Research, 31(1), 191-198. https://doi.org/10.1086/383434
  15. Gao, W. & Li, X. (2019). Building presence in an online shopping website: the role of website quality. Behaviour and Information Technology, 38, 28-41. https://doi.org/10.1080/0144929X.2018.1509127
  16. Gefen, D. (2000). E-commerce: the role of familiarity and trust. International Journal of Management Science, 28, 725-737. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(00)00021-9
  17. Gefen, D., Karahanna, E., & Straub, D.W. (2003). Trust and TAM in online shopping: an integrated model. MIS Quarterly, 27(1), 51-90. https://doi.org/10.2307/30036519
  18. Haugtvedt, C.P., Petty, R.E., & Cacioppo, J.T. (1992). Need for cognition and advertising: understanding the role of personality variables in consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 1(3), 239-260.
  19. Hoffman, D.L., Novak, T.P., & Peralta, M.A. (1999). Building consumer trust online. Communications of the ACM, 42(4), 80-85. https://doi.org/10.1145/299157.299175
  20. Holbrook, E.C. & Hirschman, M.B. (1982). Hedonic consumption: emerging concepts, methods and propositions. Journal of Marketing, 46(3). 92-101.
  21. Jones, M.A., Reynolds, K.E., & Arnold, M.J. (2006). Hedonic and utilitarian shopping value: investigating differential effects on retail outcomes. Journal of Business Research, 59, 974-981. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.03.006
  22. Koufaris, M. & Hampton-Sosa, W. (2004). The development of initial trust in an online company by new customers. Information and Management, 41(3), 377-397. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.004
  23. Maio, G.R. & Esses, V.M. (2001). The need for affect: individual differences in the motivation to approach or avoid emotions. Journal of Personality, 69(4), 583-614. https://doi.org/10.1111/1467-6494.694156
  24. Nunnally, C. (1978). Psychometric Theory(2nd ed.). NY: McGraw-Hill.
  25. Oliver, R.L. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing, 63(Special Issues), 33-44 https://doi.org/10.1177/00222429990634s105
  26. Schlenker, B.R., Helm, B., & Tedeschi, J.T. (1973). The effects of personality and situational variables on behavioral trust. Journal of Personality and Social Psychology, 25(3), 419-427. https://doi.org/10.1037/h0034088
  27. Statista (2002). Annual Retail E-commerce Sales Growth Worldwide from 2017 to 2026, https://www..statista.com/statistics/288487/forecast-of-gobal-b2ce-commerce-growt/
  28. Sheth, J.N., Newman, B.I., & Gross, B.L. (1991). Why we buy what we buy: a theory of consumption values. Journal of Business Research, 22(2), 159-170. https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90050-8
  29. Shin, J.I., Chung, K.H., Oh, J.S., & Lee, C.W. (2013). The effect of site quality on repurchase intention in internet shopping through mediating variables: the case of university students in South Korea. International Journal of Information Management, 33, 453-463. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.02.003
  30. Thompson, E.P., Chaiken, S., & Hazlewood, J D. (1993). Need for cognition and desire for control as moderators of extrinsic reward effects: a person × situation approach to the study of intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 64(6), 987-999. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.6.987