DOI QR코드

DOI QR Code

The Cases and Patterns of Bronze Mirrors Enshrined in Pagodas during the Five Dynasties and the Song Dynasty

중국 오대~송대 탑 내 동경 봉안 사례와 양상

  • 최주연 (동국대학교대학원 미술사학과)
  • Received : 2021.12.17
  • Accepted : 2022.05.10
  • Published : 2022.06.30

Abstract

Bronze mirrors found in pagodas were regarded as simple offerings and thus have received little attention in studies. Furthermore, the few studies on bronze mirrors enshrined in pagodas have focused on the line-engraved mirrors found in the pagodas of the Kingdom of Wuyue; therefore, it is difficult to understand the general characteristics of the bronze mirrors enshrined in the pagodas. This study assumes that the bronze mirrors found in many pagodas in the Kingdom of Wuyue and the Song dynasty were enshrined for a specific purpose. To explore this assumption and accurately understand the artifacts, this study focuses on the location and method of enshrinement. The number of bronze mirrors enshrined in pagodas increased during the Kingdom of Wuyue, with the mirrors expressing statues and inscriptions related to Buddhism rather than being simple offerings. This shows that the purpose of the bronze mirror changed. The influence of the Kingdom of Wuyue continued during the Song dynasty; however, the pattern of bronze mirror enshrinement changed due to the culture and social atmosphere of the time. The most common types of enshrined bronze mirrors were plain, and bronze mirrors from the Dang dynasty were also used consistently. Plain bronze mirrors were used more frequently in this period despite the lingering influence of the Kingdom of Wuyue because it was less laborious to engrave images and inscriptions such as the inscription of Buddha. Additionally, bronze mirrors were valued during this period because of the attention toward the imitation of the archaic bronze(仿古銅器) of the Song dynasty and the influence of the emperor. Moreover, it is believed that bronze mirrors were enshrined in pagodas as offerings as they were deemed valuable at the time. There was a change in the method of enshrining bronze mirrors in pagodas during the Kingdom of Wuyue and the Song dynasty. During this time, bronze mirrors that were positioned on the floor or in iron boxes were intentionally attached to walls or hung from the ceiling. This method was largely divided into two types: attaching to walls or the ceiling(嵌入鏡) and hanging from the ceiling(懸鏡). A typical example of hanging a bronze mirror from the ceiling can be seen in the Jingzhisa Temple Pagoda, and Teng County's Fushengsa Temple Pagoda contains an example of attaching a bronze mirror to the ceiling. The methods of hanging or attaching bronze mirrors to the ceiling were closely related to the methods employed in Chinese tombs. Song dynasty burial chambers had a high and wide structure, so to defend against evil spirits(辟邪用), bronze mirrors were used to protect the burial rooms. Bronze mirrors were, therefore, placed high to illuminate the burial room. This was achieved in the ways mentioned above. As underground chambers became wider and higher, mirrors also protected the important areas of the chambers and illuminated the interiors. Thus, it is believed that the methods of enshrining bronze mirrors in the pagodas during the Kingdom of Wuyue and the Song dynasty arose from the method of enshrining bronze mirrors in tombs at the time. Thereafter, pagodas, such as the Miaojuesa Temple Pagoda, in which the placement of a bronze mirror was actively considered from the design stage were constructed.

탑에서 발견된 동경은 단순 공양품으로 여겨져 동경 연구에서도 크게 관심 받지 못했다. 그리고 탑 내 봉안 동경 연구는 오월국 탑에서 발견된 선각불상문경에 집중되어 있어, 탑 내 봉안 동경에 대한 전반적 특징을 알기 어려웠다. 그렇기에 본고는 오대~송대 시기 많은 탑들에서 발견된 동경이 목적을 갖고 봉안되었을 것으로 생각했으며, 이를 파악하기 위해 봉안 위치와 방식에 중점을 두었다. 오대 오월국시기에 탑 내 동경을 봉안하는 사례가 증가했고, 동경은 단순한 공양품이 아닌 목적을 갖고 불교와 관련된 도상이나 명문이 새겨져 있는 봉안품이었다. 이는 동경의 사용 목적이 변화했음을 보여주는 것으로 송대까지 영향을 끼친다. 송대는 오월국의 영향이 꾸준히 이어지면서도 송대 문화와 사회 분위기로 인해 동경 봉안 양상도 변화한다. 봉안된 동경의 종류는 소문경이 다수를 차지하며, 당대 동경도 꾸준히 사용되었다. 소문경은 오월국의 영향으로 선각불상문과 같은 도상과 명문을 새기기 용이했기에 적극적으로 사용했다. 또한 당대 동경은 송대 방고동기에 대한 관심과 황제의 영향으로 인해 귀하게 여겨져 탑을 조성할 때 당경을 공양품으로 봉안한 것으로 추정된다. 오대~송대 탑 내 동경 봉안은 그 방식에서 변화가 있었다. 당대 지궁 바닥이나 철함 내 놓아두던 동경은 의도적으로 벽에 붙이거나 천장에 매달아 놓았다. 이 방식을 크게 두가지로 구분하여 벽이나 천장에 감입하는 방식(감입경: 嵌入鏡)과 천장에 매달아 놓는 방식(현경: 懸鏡)으로 분류했다. 천장에 매달아 놓는 방식으로는 대표적으로 하북 정지사탑(靜志寺塔)이 있으며, 천장에 감입한 예로는 하남(河南) 복승사탑(福勝寺塔)이 있다. 이렇게 동경을 천장에 매달고 감입하는 방식은 중국 묘실과의 관련성이 높다. 송대 묘실은 넓고 높은 구조를 갖고 있어, 벽사용 동경을 이용해 묘실을 지키고자했다. 그렇기에 높은 곳에 동경을 두어 묘실을 비추게 했으며, 이는 앞서 언급한 두가지 방식으로 이루어졌다. 탑 역시 지궁이 넓고 높아짐에 따라 지궁의 중요한 부분을 지키고, 내부를 밝게 비추고자 했다. 따라서 오대~송대 탑 내 동경 봉안방식은 당시 묘실에 동경을 봉안하던 방식을 차용했던 것으로 생각되며, 이후 섬서(陝西) 묘각사탑(妙覺寺塔)과 같이 적극적으로 설계 때부터 감입을 고려하여 동경을 놓을 자리를 마련해 놓은 예도 등장하게 된다.

Keywords

References

  1. 金剛智譯, 「大正新脩大藏經」, 「金剛頂瑜伽中略出念誦經」
  2. 佛陀跋陀羅.法顯譯, 「大正新脩大藏經」, 「摩訶僧祈律」
  3. 阿地瞿多譯, 「大正新脩大藏經」, 「陀羅尼集經」
  4. 義淨譯, 「大正新脩大藏經」, 「金光明最勝王經」
  5. 金華市博物館 編, 2019, 「越地佛韻: 金華万佛塔地宮文物出土60周年曁兩浙佛敎文化藝術特展」, 中國書店.
  6. 東陽市博物館 編, 2019, 「天心光明-東陽市中興寺塔出土文物」, 文物出版社.
  7. 上海博物館, 2017, 「千年古港」.
  8. 陝西省考古硏究院 等, 2007, 「法門寺考古發掘報告」上, 下, 文物出版社.
  9. 蘇州博物館 編, 2006, 「蘇州博物館藏 虎丘雲岩寺塔, 瑞光寺塔文物」, 文物出版社.
  10. 魏祝挺.陳榮軍, 2020年 4期, 「浙江東陽吴越國中興寺塔出土文物」, 「考古探索」.
  11. 狄秀斌.李郅强, 2013, 「犀照群伦光含万象(曉軒齋藏宋遼金元明清銅鏡)」, 文物出版社.
  12. 浙江省文物考高硏究所, 2005, 「雷峰塔遺址」, 文物出版社.
  13. 浙江省博物館 外, 2014, 「心放俗外-定州靜志 淨衆佛塔地宮文物」.
  14. 이송란, 2010, 「고려시대 월정사 팔각구층석탑(八角九層石塔) 사리구(舍利具)의 동경(銅鏡) 매납(埋納)의 양상(樣相)」, 「博物館紀要」, 단국대학교출판부, pp.79~98.
  15. 주경미, 2003, 「중국 고대 불사리장엄 연구」, 일지사.
  16. 최주연, 2019, 「중세 동아시아 교류와 고려동경 연구」, 동국대학교대학원 박사학위논문.
  17. 최주연, 2021, 「고려동경연구」, 학연문화사.
  18. 干微, 2018, 「聖物制造與中古中國佛敎舍利供養」, 文物出版社.
  19. 甘肃省文物考古研究所.張家川回族自治縣博物館, 2009年 6期, 「甘肃張家川南川宋墓發掘简報」, 「考古與文物」, pp.11~18.
  20. 葛林傑, 2016年 12期, 「古代懸鏡葬俗研究」, 「考古」, pp.90~96.
  21. 高繼習, 2017, 「中國古代舍利地宫形制研究」, 山東大學博士學位論文.
  22. 喬正安, 1995年 1期, 「临猗縣仁壽寺北宋塔宫清理簡報」, 「文物季刊」, pp.19~24.
  23. 喬正安, 1997年 3期, 「山西臨琦雙塔寺北宋塔基地宫清理簡報」, 「文物」, pp.35~53.
  24. 金志超, 1963年 3期, 「浙江碧湖宋塔出土文物」, 「文物」, pp.24~30.
  25. 洛陽市第二文物工作隊, 1992年 12期, 「洛阳邙山宋代壁画墓」, 「文物」, pp.37~51.
  26. 劉藝, 2002, 「鏡與中國傳統文化」, 四川大學 博士學位論文.
  27. 陕西省考古研究所, 2005年 4期, 「陕西白水北宋妙覺寺塔基及地宫的發掘」, 「考古與文物」, pp.14~30.
  28. 陕西省文物考古研究所, 2007, 「法門寺考古發掘報告」 上, 文物出版社.
  29. 陜西省文物管理委員會, 1956年 12期, 「陜西丹鳳縣商雒鎮宋墓清理簡報」, 「文物參考資料」, p.30.
  30. 陕西省法門寺考古隊, 1988年 10期, 「扶風法門寺塔唐代地宫發掘简報」, 「文物」, pp.1~28.
  31. 索德浩, 2005年 4期, 「破鏡考」, 「四川文物」, pp.66~73.
  32. 襄樊市博物館, 1985年 10期, 「襄陽磨基山宋墓發掘簡報」, 「江漢考古」, pp.26~30.
  33. 楊松濤, 2017, 「黄岩靈石寺塔線刻銅鏡」, 「東方博物」 70, pp.49~53.
  34. 王牧, 2007年 5期, 「中國境内所出的線刻銅鏡及相關問題(上)」, 「收藏家」, pp.39~46.
  35. 王牧, 2007年 6期, 「中國境内所出的線刻銅鏡及相關問題(下)」, 「收藏家」, pp.39~44.
  36. 王牧, 2018年 6期, 「五代吳越國的銅鏡類型及紋飾特点(上)-兼儀五代時期的銅鏡及相關問題」, 「收藏家」, pp.37~44.
  37. 王牧, 2018年 7期, 「五代吳越國的銅鏡類型及紋飾特点(下)-兼儀五代時期的銅鏡及相關問題」, 「收藏家」, pp.85~94.
  38. 王玉.陶新, 2009年 1期, 「四川安岳縣老鴰山南宋墓清理簡報」, 「考古與文物」, pp.14~27.
  39. 姚仲沅, 1975年 8期, 「浙江臨安板橋的五代墓」, 「文物」, pp.66~72.
  40. 龐耀先.龐萍, 2009年 11期, 「天水市王家新窯宋墓相關問題初探」, 「絲綢之路」, pp.14~18.
  41. 李彦平, 2019年 1期, 「佛塔出土銅鏡及其来源」, 「法音」, pp.49~51.
  42. 李彦平.冉曉旭, 2019年 2期, 「佛塔地宫出土銅鏡的空間布局研究-以陕西白水妙覺寺地宫銅鏡爲个案之考察」, 「藝術設計研究」, pp.10~14.
  43. 林士民, 1991年 6期, 「浙江寧波天封塔地宫發掘報告」, 「文物」, pp.1~37.
  44. 張馭寰, 2000, 「中國塔」, 山西人民出版社.
  45. 冉万里, 2013, 「中國古代舍利瘞埋制度硏究」, 文物出版社.
  46. 浙江省文物管理委員会, 1957, 「金華市万佛塔塔基清理简報」, 「文物参考資料」, pp.41~46.
  47. 浙江省文物考高硏究所, 2002年 5期, 「杭州雷峰塔五代地宫發掘簡報」, 「文物」, pp4~32. https://doi.org/10.3969/j.issn.1009-1092.2005.05.002
  48. 淮安市博物馆, 2008年 8期, 「江苏漣水妙通塔宋代地宫」, 「文物」, pp.20~32.
  49. 定縣博物館, 1972年 8期, 「河北定縣發現两座宋代塔基」, 「文物」, pp.39~54.
  50. 台州地區文管會.黄岩市博物館, 1991年 5期, 「浙江黄岩靈石寺塔文物清理報告」, 「東南文化」, pp.242~283.
  51. 朱志成, 1988年 12期, 「丹徒縣韓橋宋墓及其葬俗」, 「東南文化」, pp.90~91.
  52. 清格勒, 1998年 9期, 「遼慶州白塔塔身嵌飾的两件紀年銘文銅鏡」, 「文物」, pp.67~68.
  53. 河南省古代建筑保護研究所外, 1991年 6期, 「河南鄧州市福勝寺塔地宫」, 「文物」, pp.38~48.
  54. 河北省丈化局丈物工作隊, 1966年 5期, 「河北定縣出土北魏石函」, 「考古」, pp.252~259.
  55. 胡嘉麟, 2013年 1期, 「两心同長存 佛光照乾坤-Lloyd Cotsen先生捐贈的遼代蓮花人物鏡之考古學研究」, 「上海文博」, pp.47~61.
  56. 洪承賢.朴善姬.梁鎭誠, 2015, 「中國 古中世 石刻資料 解題 및 譯註 I」, 「中國史硏究」 第96輯, pp.301~344.
  57. 黄岡地區博物館, 1988年 1期, 「英山縣茅竹灣宋墓發掘」, 「江漢考古」, pp.23~32.
  58. Guolong Lai, 2011, 「Liao-Dynasty Buddhist Votive Mirror in the Cotsen Collection」, 「The Lloyd Cotsen Study Collection of Chinese BronzeMirrors」(Volume II: Studies), Cotsen Occasional Press and UCLA Cotsen Institute of Archaeology Press Los Angeles, pp.184~197.