DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of the Questions Presented in Shapes Area and Measurement Area of Elementary Mathematics Textbooks

초등수학 교과서의 도형 및 측정 영역에 제시된 발문의 특성

  • Received : 2022.09.13
  • Accepted : 2022.10.05
  • Published : 2022.10.31

Abstract

The purpose of this study is to understand the characteristics of the questions presented in shapes area and Measurement area of elementary mathematics textbooks. For this purpose, the types of questions presented in shapes area and measurement area of elementary mathematics textbooks and their working functions were comparatively analyzed by area and by grade cluster. As a result of the analysis, the number of questions per lesson increased sharply in the 3rd and 4th grade cluster compared to the 1st and 2nd grade cluster in both shapes area and measurement area. In these two areas, the most common reasoning questions are presented. It is presented relatively more in measurement area than in shapes area. There was a clear difference between the types of questions presented in shapes area and measurement area. In common with the two areas, questions mainly were acted as a function to help students learn to reason mathematically, a function to help students to determine whether something is mathematically correct, and a function to help students learn to conjecture, invent, and solve problem. The characteristics of the questions identified in this study can provide teaching/learning implications for the design and application of the questions suitable for the guidance of shapes area and measurement area, and can be used as a reference material when writing mathematics textbooks.

본 연구의 목적은 교과서의 도형 및 측정 영역에 제시된 발문의 특성을 파악하는 것이다. 이를 위해 초등수학 교과서의 도형 영역과 측정 영역에 제시된 발문의 유형과 작용하는 기능을 영역별, 학년군별로 비교 분석하였다. 분석 결과 도형 영역과 측정 영역 모두에서 1~2학년군에 비해 3~4학년군에서 차시 당 발문의 횟수가 급격하게 늘어났다. 이 두 영역에는 공통되게 추론 발문이 가장 많이 제시되어 있는데, 도형 영역에 비해 측정 영역에서 상대적으로 많이 제시되어 있다. 영역별로 제시된 발문은 작용 기능별 비중은 서로 다르지만 공통되게 주로 수학적 추론을 돕는 기능, 수학적으로 올바른 판단을 돕는 기능, 문제의 추측, 발명, 해결을 돕는 기능으로 작용하고 있다. 본 연구에서 파악한 발문의 특성은 도형 및 측정 영역 지도에 적합한 발문의 구안 및 활용에 대한 교수·학습상의 시사점을 제공할 수 있으며, 교과용 도서 집필 시 참고 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강완, 나귀수, 백석윤, 이경화(2013). 초등수학 교수 단위 사전. 경문사.
  2. 강완, 장윤영, 정선혜(2011). 수학 수업 발문유형 분석 및 대안 탐색 - 신임 교사 사례 연구. 초등수학교육, 14(3). 293-302.
  3. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호.
  4. 교육부(2017a). 수학 1-1. (주)천재교육.
  5. 교육부(2017b). 수학 1-2. (주)천재교육.
  6. 교육부(2017c). 수학 2-1. (주)천재교육.
  7. 교육부(2017d). 수학 2-2. (주)천재교육.
  8. 교육부(2018a). 수학 3-1. (주)천재교육.
  9. 교육부(2018b). 수학 3-2. (주)천재교육.
  10. 교육부(2018c). 수학 4-1. (주)천재교육.
  11. 교육부(2018d). 수학 4-2. (주)천재교육.
  12. 교육부(2019a). 수학 5-1. (주)천재교육.
  13. 교육부(2019b). 수학 5-2. (주)천재교육.
  14. 교육부(2019c). 수학 6-1. (주)천재교육.
  15. 교육부(2019d). 수학 6-2. (주)천재교육.
  16. 도주원(2021a). 초등수학 교과서의 자료와 가능성 영역에 제시된 발문의 유형과 기능 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 60(3), 265-279.
  17. 도주원(2021b). 초등수학의 규칙성 영역 단원에 제시된 발문의 특성 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 24(4), 180-202.
  18. 도주원(2022). 초등수학 교과서의 수와 연산 영역 단원에 제시된 발문 특성 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 C <수학교육논문집>, 36(1), 89-105.
  19. 변홍규(1994). 질문제시의 기법: 능률적 질문기법 훈련프로그램. 교육과학사.
  20. 박만구(2010). 초등 수학교과서의 창의성 신장을 위한 발문. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 13(1), 25-35.
  21. 박만구, 김진호(2006). 학습자 중심의 수학 수업에서 교사의 발문 분석. 한국학교수학회논문집, 9(4), 425-457.
  22. 백석윤(2016). 수학 문제해결 교육. 경문사.
  23. 백소영, 김도현, 이경언(2014). 수업 시연에 나타나는 예비 수학교사의 발문 유형과 특성 분석. 교사교육연구, 53(3), 400-415. https://doi.org/10.15812/TER.53.3.201409.400
  24. 이지승(2017). 초등수학 수업에 나타나는 초임 교사의 발문 유형 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.
  25. 조가은, 박만구(2021). 한국과 미국 초등수학교과서의 도형 영역 발문 유형 분석. 한국초등수학교육학회지, 25(3), 315-336.
  26. 한정민, 박만구(2010). 수학적 창의성 관점에서 본 교사의 발문 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 865-884.
  27. Barnes, D. (1990). Language in the secondary classroom: A study of language interaction in twelve lessons in the first term of secondary education. In D. Barnes, J. Britton, & H. Rosen(Eds.), Langage, the learner & the school (pp. 11-77). Penguin Books.
  28. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Let's develop the power of mathematics why? how? Lawrence Eribaum Associates, Inc. 권성룡, 김남균, 김수환, 김용대, 남승인, 류성림, 방정숙, 신준식, 이대현, 이봉주, 조완영, 조정수 공역(2006). 수학의 힘을 길러주자. 왜? 어떻게? 경문사.
  29. Brualdi, A. C. (1998). Classroom questions. ERIC/AE Digest. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation.
  30. Burns, M. (1985). The role of questioning. The Arithmetic Teacher, 32(6), 14-17. https://doi.org/10.5951/AT.32.6.0014
  31. Common Core State Standards Initiative (2010). Common core state standards for mathematics (CCSSM). National Governors Association Center for Best Practices and the Council of Chief State School officers.
  32. Chang, C. C. & Silalahi, S. M. (2017). A review and content analysis of mathematics textbooks in educational research. Problems of Education in the 21st Century, 75(3), 235-251. https://doi.org/10.33225/pec/17.75.235
  33. Corey, S. (1940). The teachers out-talk the pupils. School Review, 48, 745-752. https://doi.org/10.1086/440596
  34. Cotton, K. (1989). Classroom questioning. Northwest Regional Educational Laboratory: School improvement research series (SIRS). Retrieved from http://www.nwrel.org/scpd/sirs/3/cu5.html
  35. Cunningham, R. T. (1987). What kind of question is that? In W. Wilen (Ed.), Questions, questioning techniques, and effective teaching (pp. 67-94). National Education Association.
  36. Fuys, D. J. & Liebov, A. K. (1993). Geometry & spatial sense. In R. J. Jensen (Ed.), Research idea for the classroom: Early childhood mathematics (pp.195-222). NCTM.
  37. Manouchehri, A. & Lapp, D. A. (2003). Unveiling student understanding: the role of questioning in instruction. The Mathematics Teacher, 96(8), 562-566. https://doi.org/10.5951/MT.96.8.0562
  38. Mason, J. (2010). Effective questioning and responding in the mathematics classroom' reworked and updated from: Mason, J. (2002). 'Minding Your Qs and Rs: effective questioning and responding in the mathematics classroom'. Aspects of teaching secondary mathematics: perspectives on practice. Routledge Falmer.
  39. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. NCTM.
  40. National Council of Teachers of Mathematics (1991). Professional standards for teaching mathematics. NCTM.
  41. Newmann, F, M. (1990). A test of higher-order thinking in social studies: persuasive writing on constitutional issues using NAEP approach. Social Education, 54(4), 369-373.
  42. Ozer, E. & Sezer, R. (2014). A comparative analysis of questions in American, Singaporean, and Turkish mathematics textbooks based on the topics covered in 8th grade in Turkey. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 411-421.
  43. Perry, M. VanderStoep, S. W. & Yu, S. L. (1993). Asking questions in first-grade mathematics classes: potential influences on mathematical thought. Journal of Educational Psychology, 85(1), 31-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.1.31
  44. Reys, E. R., Lindquist, M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2015). Helping children learn mathematic (11th ed.). John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역 (2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 교우사.
  45. Shahrill, M. (2013). Review of effective teacher questioning in mathematics classrooms. International Journal of Humanities and Social Science, 3(17), 224-231.
  46. Sahin, A. & Kulm, G. (2008). Sixth grade mathematics teachers' intentions and use of probing, guiding, and factual questions. Journal of mathematics teacher education, 11(3), 221-241. https://doi.org/10.1007/s10857-008-9071-2
  47. Small, M. (2020). Good questions: Great ways to differentiate mathematics instruction in the standards-based classroom. Teachers College Press.
  48. Vacc, N. N. (1993). Implementing the "professional standards for teaching mathematics": Questioning in the mathematics classroom. The Arithmetic Teacher, 41(2), 88-91. https://doi.org/10.5951/AT.41.2.0088
  49. Watson, K. & Young, B. (1986). Discourse for learning in the classroom. In S. Murphy (Ed.), Literacy through "language arts": teaching and learning in context (pp. 39-49). National Council of Teachers of English.
  50. Wilen, W. W. (1991). Questioning skill, for teachers (4th ed.). National Education Association.
  51. Wimer J. W., Ridenour, C. S., Thomas, K., & Place A. W. (2001). Higher order teacher questioning of boys and girls in elementary mathematics classrooms. Journal of Educational Research, 95(2), 84-92. https://doi.org/10.1080/00220670109596576
  52. Yee, F. P. (2002). Using short open-ended mathematics questions to promote thinking and understanding. In Proceedings of the 4th International Conference on The Humanistic Renaissance in Mathematics Education.