DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Expressive Characteristics of the Aesthetics of Japanese 3-Comma Animation

일본 3콤마 애니메이션 미학의 표현적 특징 연구

  • 오동일 (선문대학교 역사.영상콘텐츠학부 영상스토리텔링전공)
  • Received : 2022.07.25
  • Accepted : 2022.10.04
  • Published : 2022.10.28

Abstract

The aesthetics of Japanese animation have developed in earnest since Tezuka Osamu produced TV animation . This is because provided the aesthetic foundation of '3-comma animation' and 'limited animation techniques based on 8 frames per second. In fact, Miyazaki Hayao and Takahata Isao of Ghibli studio have expanded the influence of the Japanese animation industry to the world through the production of feature animation based on 3-comma animation. Inoue Toshiyuki, who participated as an animator in many works representing the Japanese animation industry, also said that the essential feature of Japanese animation aesthetics is 3 comma animation that shows the impressive movement of the character concisely. As such, 3-comma animation technique is the main aesthetic background that has led to the industrial development of Japanese animation.

일본의 애니메이션 역사에서 고유의 애니메이션 미학이 본격적으로 발전하게 된 것은 테즈카 오사무가 TV 애니메이션 <철완 아톰> 시리즈를 제작하면서부터라고 볼 수 있다. 그것은 <철완 아톰>을 통해 초당 8프레임의 '리미티드 애니메이션' 즉 '3 콤마 애니메이션'의 미학적 토대를 마련했기 때문이다. 실제로, 스튜디오 지브리의 미야자키 하야오와 다카하타 이사오도 3 콤마 애니메이션 기법을 기반으로 장편 애니메이션을 제작했을 뿐만 아니라, 일본 애니메이션 산업을 대표하는 다수의 작품에 애니메이터로 참여한 이노우에 토시유키도 일본 애니메이션 미학의 본질적인 특징을 캐릭터의 인상적인 움직임을 간결하게 보여주는 3 콤마 애니메이션이라고 했다. 이처럼 3 콤마 애니메이션 기법은 일본 애니메이션의 산업적 발전을 이끌어온 주된 미학적 배경이라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. C. Solomon, Animation: Notes on a Definition, The Art of the Animated Image: An Anthology, 1987.
  2. 오동일, "캐릭터 애니메이션의 효과적인 연기와 연출을 위한 교육 방법론 연구," 한국디지털콘텐츠학회논문지, 제21권, 제8호, pp.1431-1441, 2020.
  3. 전태호, "일본 TV 애니메이션에 있어서 제작위원회방식의 정착과 그 배경에 관한 연구-OVA와 팬덤(오타쿠)의 형성과 관련해서-," 일본연구, 제55집, pp.183-205, 2021.
  4. 김다흰, 임찬수, "소셜 빅데이터를 통한 국내에서의 일본 애니메이션 영화 흥행 요인분석 - 「너의 이름은」과 「귀멸의 칼날: 무한열차편」 키워드를 중심으로-," 일본문화연구, 제80호, pp.37-65, 2021.
  5. 오동일, "미야자키 하야오의 애니메이션 스토리텔링: 신화적 공간에 나타나는 대립과 공존의 미학," 한국디지털콘텐츠학회지, 제18권, 제4호, pp.649-657, 2017.
  6. 이노우에 토시유키 대면 인터뷰 내용, 일본 도쿄 소재 프로덕션 I.G, 2018.08.13.
  7. saitama-rekimin.spec.ed.jp
  8. 今村太平, 漫画映画論ꡕ, スタジオジブリ, p.130, 2005.
  9. 高畑勳, 十二世紀のアニメ-ショソ, 德間書店, 1999.
  10. J. Hochberg, The Representation of Things and People, Art, Perception, and Reality, 1970.
  11. https://aniduku.com/2016/08/28/kutipaku/
  12. H. Whitaker and J. Halas, Timing for Animation, Focal Press, 1981.
  13. 김현우, 김재웅, "드로잉 애니메이션에서 속도감과 역동성의 표현 요소 연구: 일본 초인물 TV 애니메이션 중심으로," 만애니메이션연구, 제40권, pp.109-137, 2015.
  14. 오동일, "애니메이션 캐릭터 연기의 본질과 미학적 차별성 연구," 애니메이션연구, 제15권, 제4호, pp.243-271, 2019.
  15. https://lineup.toei-anim.co.jp/
  16. https://www.openculture.com/
  17. 토니 바, 영화 연기, 집문당, 2001.
  18. G. Sifianos, "The definition of animation: A letter from Norman McLaren," Animation Journal, Vol.3, No.2, pp.63-66, 1995.
  19. 김희정, "자연법칙의 물리적 필연성: 암스트롱의 전체 체계 내에서의 문제점," 인문논총, 제65호, pp.133-134, 2011. https://doi.org/10.17326/JHSNU..65.201106.133
  20. http://artzray.com/
  21. P. Wells, Understanding Animation, Routledge, 1998.
  22. J. Leyda, Eisenstein on Disney, Seagull Books, 1986.
  23. 박기수, 애니메이션 서사 구조와 전략, 논형, 2004.
  24. https://www.japanesewithanime.com/2019/12/
  25. O. Johnston and F. Thomas, The Illusion of Life: Disney Animation, Hyperion Press, 1995.