Abstract
This study was aimed at investigating relationship between global health nursing competency and multicultural acceptance of nursing students. The subjects were 145 nursing students from a university, and data were collected from June 8 to 19, 2020. The data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, and regression. The subjects' global health nursing competency was 2.81±1.11 points (four-point scale) and multicultural acceptance was 3.84±0.68 points (six-point scale). Global health nursing competency differed according to gender and degree of preparation as a global nurse, and multicultural acceptance differed according to gender, multicultural education experience, and degree of preparation as a global nurse. Global health nursing competency had a positive correlation with multicultural acceptance (r=.18, p=.027), and it was showed that multicultural acceptance affected global health nursing competency (B=.29, p=.027). To be prepared as a global nurse, it is necessary to enhance the global citizen insight about multicultural experiences.
본 연구의 목적은 간호대학생의 국제보건간호역량과 다문화 수용성과의 관계를 파악하기 위함이다. 대상자는 일개 대학교의 간호대학생 145명이었으며 자료수집은 2020년 6월 8부터 6월 19일까지 이루어졌다. 수집된 자료는 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, regression을 이용하여 분석하였다. 대상자의 국제보건간호역량은 2.81±1.11점(4점 척도), 다문화 수용성은 3.84±0.68점(6점 척도)이었다. 국제보건간호역량은 성별, 글로벌 간호사로서 준비 정도에 따라, 다문화 수용성은 성별, 다문화 교육 경험, 글로벌 간호사로서 준비정도에 따라 차이가 있었다. 국제보건간호역량은 다문화 수용성과 정적인 상관(r=.18, p=.027)을 나타냈으며, 다문화 수용성은 국제보건간호역량에 영향을 미치는 것으로 나타났다(B=.29, p=.027). 글로벌 간호사로 준비되기 위해서는 다문화 경험에 대한 세계시민적 통찰력을 증진시킬 필요가 있다.