DOI QR코드

DOI QR Code

Differences in Loneliness, Social Disconnection, Attachment, and Usage Behavior of Smart Speaker Users Depending on Anthropomorphism Level

의인화 수준에 따른 스마트 스피커 이용자의 고독감, 사회적 단절, 애착 및 이용행태의 차이

  • 장예빛 (아주대학교 문화콘텐츠학과)
  • Received : 2022.08.23
  • Accepted : 2022.09.26
  • Published : 2022.10.28

Abstract

This study investigated the differences in smart speaker users' loneliness, social disconnection, and attachment, frequency of daily speaker usage, and anthropomorphic behavior depending on the level of smart speaker anthropomorphism. A total of 320 users participated in an online survey. Results showed significant differences between the high anthropomorphism group and the low anthropomorphism group in their level of loneliness, social disconnection, anxiety attachment, frequency of daily speaker usage, and anthropomorphic behaviors. However, no significant difference in avoidance attachment between the two groups was found. The findings imply that interaction design can possibly enhance positive social interaction with smart speakers.

의인화의 영향력에 대한 연구들은 점차 늘어나는 추세이나, 의인화를 경험하는 이용자의 특성 및 이들의 이용행태에 관해서는 탐색이 부족한 편이다. 따라서 본 연구에서는 구체적으로 스마트 스피커 이용자의 의인화 수준에 따른 이용자의 외로움, 사회적 단절, 애착 및 스피커 이용행태의 차이에 관해 탐색해보고자 하였다. 스마트스피커 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였고, 총 320명의 이용자들이 조사에 참여하였다. 의인화 수준에 따라 두 집단으로 나누어 집단 간 차이를 살펴본 결과, 이용자의 외로움, 사회적 단절, 애착불안, 하루 평균 스피커 이용 빈도 및 의인화 행동 수준에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 애착회피는 통계적으로 유의미한 차이를 나타나지 않았다. 연구결과를 통해, 스피커와 긍정적인 사회적 상호작용을 높일 수 있는 인터랙션 설계에 관한 주요한 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 과학기술정보통신부, "코로나19로 촉발된 4차산업혁명 대(大)전환기, 우리 사회는 어떻게 변화하고 있나?, 보도자료, 2020.9.24.
  2. Y. Gao, Z. Pan, H. Wang, and G. Chen, "Alexa, My Love: Analyzing Reviews of Amazon Echo," 2018 IEEE SmartWorld, Ubiquitous Intelligence & Computing, Advanced & Trusted Computing, Scalable Computing & Communications, Cloud & Big Data Computing, Internet of People and Smart City Innovation (SmartWorld/SCALCOM /UIC/ATC/CBDCom/IOP/SCI), pp.372-380, 2018.
  3. I. Lopatovska and H. Williams, "Personification of The Amazon Alexa: BFF or a Mindless Companion," Proceedings of the 2018 Conference on Human Information Interaction & Retrieval, 2018.
  4. A. Pradhan, L. Findlater, and A. Lazar, ""Phantom Friend" or "Just a Box with Information" Personification and Ontological Categorization of Smart Speaker-based Voice Assistants by Older Adults," Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, Vol.3(CSCW), pp.1-21. 2019.
  5. A. Purington, J. G. Taft, S. Sannon, N. N. Bazarova, and S. H. Taylor, ""Alexa is My New BFF" Social Roles, User Satisfaction, and Personification of the Amazon Echo," Proceedings of The 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, pp.2853-2859, 2017.
  6. 박수아, 최세정, "인공지능 스피커 만족도와 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인: 기능적, 정서적 요인을 중심으로," 정보사회와 미디어, 제19권, 제3호, pp.159-182, 2018.
  7. 송유진, 김정원, 최세정, 성용준, "고령자의 인공지능 스피커 만족도와 지속사용 의도에 미치는 영향 요인," 방송통신연구, 제114호, pp.9-37, 2021. https://doi.org/10.22876/KJBTR.2021.114.001
  8. 이관섭, 우종필, 임설아, "인공지능(AI) 스피커 이용의 향에 영향을 미치는 요인 연구: 확장된 기술수용 모델 (E-TAM)을 중심으로," 융복합지식학회논문지, 제8권, 제4호, pp.59-69, 2020. https://doi.org/10.22716/SCKT.2020.8.4.036
  9. 이성준, "인공지능 음성 스피커의 의인화 특성 지각 정도가 지속적 이용 의향에 미치는 영향: 통합 수용 모델을 기반으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제21권, 제11호, pp.41-55, 2021. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.11.041
  10. 김영범, 차경진, "SNA를 이용한 AI 스피커 지속적 사용에 영향을 미치는 요인 분석 연구: 아마존 에코리뷰 중심으로," 한국전자거래학회지, 제26권, 제4호, pp.95-118, 2021. https://doi.org/10.7838/JSEBS.2021.26.4.095
  11. https://www.etnews.com/20190709000129
  12. N. Epley, A. Waytz, and J. T. Cacioppo, "On Seeing Human: A Three-Factor Theory of Anthropomorphism," Psychological Review, Vol.114, No.4, pp.864-886, 2007. https://doi.org/10.1037/0033-295X.114.4.864
  13. N. Epley, A. Waytz, S. Akalis, and J. T. Cacioppo, "When We Need a Human: Motivational Determinants of Anthropomorphism," Social Cognition, Vol.26, No.2, pp.143-155, 2008. https://doi.org/10.1521/soco.2008.26.2.143
  14. N. Epley, S. Akalis, A. Waytz, and J. T. Cacioppo, "Creating Social Connection Through Inferential Reproduction: Loneliness and Perceived Agency in Gadgets, Gods, and Greyhounds," Psychological Science, Vol.19, No.2, pp.114-120, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02056.x
  15. H. I. Shin and J. Kim, "My Computer is More Thoughtful Than You: Loneliness, Anthropomorphism and Dehumanization," Current Psychology, Vol.39, No.2, pp.445-453, 2020. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9975-7
  16. W. Wang, "Smartphones as Social Actors? Social Dispositional Factors in Assessing Anthropomorphism," Computers in Human Behavior, Vol.68, pp.334-344, 2017. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.022
  17. J. A. Bartz, K. Tchalova, and C. Fenerci, "Reminders of Social Connection Can Attenuate Anthropomorphism: A Replication and Extension of Epley, Akalis, Waytz, and Cacioppo (2008)," Psychological Science, Vol.27, No.12, pp.1644-1650, 2016. https://doi.org/10.1177/0956797616668510
  18. 이은지, 성용준, ""헤이 카카오!": 소비자-인공지능기기의 상호작용 요인에 대한 질적 연구," 한국심리학회지: 소비자.광고, 제21권, 제1호, pp.21-53, 2020.
  19. 김아연, 송유진, 성용준, 최세정, "아리아 고마워! 노인 사용자의 AI 스피커에 대한 기능적, 정서적 평가," 미디어 경제와 문화, 제18권, 제4호, pp.7-35, 2020.
  20. https://www.joongang.co.kr/article/23054879#home
  21. D. Perlman and L. A. Peplau, Toward a Social Psychology of Loneliness. In S. Duck, & R. Gilmour (Eds.), Personal Relationships in Disorder, Academic Press, pp.31-56, 1981.
  22. D. Russell, L. A. Peplau, and C. E. Cutrona, "The Revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and Discriminant Validity Evidence," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.39, No.3, pp.472-480, 1980. https://doi.org/10.1037/0022-3514.39.3.472
  23. 김교헌, 김지환, "한국판UCLA 고독척도," 학생생활연구, 제16권, pp.13-30, 1989.
  24. J. Bowlby, Attachment and Loss. Vol.1: Attachment, Basic Books, 1969.
  25. R. C. Fraley, N. G. Waller, and K. A. Brennan, "An Item Response Theory Analysis of Self-Report Measures of Adult Attachment," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.78, No.2, pp.350-365, 2000. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.2.350
  26. 김성현, 친밀 관계 경험 검사 개정판 타당화 연구 : 확증적 요인분석과 문항 반응 이론을 중심으로, 서울대학교, 석사학위논문, 2004.
  27. https://biz.chosun.com/it-science/ict/2022/05/22/4AJ6XRUGKREHHIKCIOEXM3YTCA/