DOI QR코드

DOI QR Code

Direction To Propel Efficient National Highway ITS According to Public and Private Traffic Information Sharing

공공 및 민간 교통정보 공유에 따른 효율적인 국도 ITS 추진방향

  • 윤영민 (한국건설기술연구원 건설시험인증본부 ITS 성능평가센터)
  • Received : 2022.08.19
  • Accepted : 2022.10.17
  • Published : 2022.10.28

Abstract

In August 2014, the Ministry of Land, Infrastructure, and Transport (MOLIT) devised an innovative ITS measure in which private and public sectors share roles to maximize investment efficiency and effectiveness in collecting and offering traffic information that had been separately implemented by the state and private sector. The main details of the innovative measure include the following: For communication information, the information collected by the private sector is used, and the state concentrates on safety-related information collection, such as unexpected situations, including construction, accidents, and deteriorating weather conditions. Consequently, safety-related information is offered in real-time through smartphones and navigation, in addition to electric road signs that have limitations in providing unexpected real-time situations due to installation at specific spots. This study presented a connected traffic information priority coordination plan to improve the accuracy of traffic information offering by analyzing problems of related traffic information, including a general national highway case study to enhance the efficiency of national highway ITS implementation, according to actual public-private traffic information sharing. In addition, this study reviewed whether to operate or demolish the information collection equipment by analyzing traffic volume level and availability of related traffic information in the existing ITS operation sections and presented ITS collection equipment installation judgment standards based on the cases concerned.

국토교통부에서는 2014년 8월 국가와 민간이 따로 추진하던 교통정보의 수집과 제공에 대한 투자효율 및 효과를 극대화 시기키 위해 민·관이 역할을 분담한 ITS 혁신방안을 마련한 바 있다. 혁신방안의 주요내용은 교통정보의 민·관 공유로 소통정보는 민간이 수집하는 정보를 활용하고 국가는 공사, 사고, 기상악화 등 돌발상황과 같은 안전과 관련된 정보 수집에 집중하여 특정 지점에 설치되어 실시간 돌발 상황 제공에 한계가 있는 도로전광표지판 이외에 스마트폰, 내비게이션을 통해서도 안전과 관련된 정보를 실시간으로 제공하는 것이다. 본 연구에서는 실제 공공 및 민간 교통정보 공유에 따른 국도 ITS 추진의 효율성을 기하기 위해 일반국도 교통정보제공 사례 분석을 통해 민간 교통정보를 포함한 연계 교통정보의 문제점을 분석하여 교통정보제공 정확성 향상을 위한 연계 교통정보 우선순위 조정안을 제시하였으며 기존 ITS 운영구간에 대한 교통량 수준, 연계 교통정보의 가용성 등을 분석하여 ITS 수집장비의 운영 또는 철거여부를 검토하였고 아울러 해당사례를 토대로 ITS 수집장비 설치 판단기준을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 국토교통부, 도로업무편람 2018, 2021
  2. https://www.its.go.kr/knowledge/introKnowledgeInfoCenter
  3. http://www.molit.go.kr/USR/NEWS/m_71/dtl.js p?lcmspage=1&id=95074322
  4. 한국교통연구원, 민간 교통정보 수집시스템 구축 및 활용방안, 2014.
  5. 아주대학교, 서울시립대학교, 명지대학교, ITS 진단.효과평가 및 산업 육성방안 연구, 2017.
  6. 국토교통부고시, 자동차.도로교통분야 ITS 성능평가기준, 2021.