DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Prospective Mathematics Secondary Teachers' Introduction of Concepts of Function

예비 중등 수학교사들의 함수 개념의 도입 방식 탐색

  • Received : 2022.05.05
  • Accepted : 2022.08.01
  • Published : 2022.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze and present what aspects of the concept of function prospective mathematics secondary teachers emphasize when designing a class that introduces the concept of function using curriculum and textbooks. For this purpose, virtual instruction and reflections on virtual instruction were analyzed. The results are as follows. The prospective mathematics secondary teachers consider and introduce the concepts of function as correspondences and processes. Their conception of function was consistently observed during virtual instruction and reflections on virtual instruction. The prospective mathematics secondary teachers' conception of function was closely related to the form of expressing functions. These results provi e implications for prospective mathematics secondary teachers' education for introducing the concept of function based on the dependent relation between variables presented in the 2015 revision of the national mathematics curriculum.

본 연구의 목적은 예비교사들이 함수 개념을 도입하는 수업을 설계할 때 함수 개념의 어떤 측면을 강조하여 지도하는지를 분석하여 제시하는 것이다. 이를 위해 예비교사 중 한 명의 발표자(예비교사 A)가 수행한 가상 수업과 동료 예비교사 10명(예비교사 A1~A10)이 이 수업에 대해 반성한 내용을 분석하였다. 그 결과, 예비교사들은 과정과 대응의 관점으로 함수 개념을 도입하는 것이 우세하였고, 변화와 종속성 관점으로 도입하는 경우는 극히 드물었다. 또한 예비교사들이 함수 도입에서 강조하는 측면은 상황·언어적 표현, 표, 그래프, 식, 그림 등과 같이 함수를 표현하는 양식과 밀접하게 관련됨을 확인하였다. 이러한 결과는 2015 개정 교육과정에 제시된 종속적인 변화 관계에 기반하여 함수 개념을 도입하기 위한 예비교사 교육 및 연구에 시사점을 제시하는 하나의 경험적 근거자료가 될 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2015-74호[별책 8].
  2. 김구연, 전미현 (2017a). 중학교 수학교과서가 학생에게 제공하는 함수 학습기회 탐색. 학교수학, 19(2), 289-317.
  3. 김구연, 전미현 (2017b). 수업지도안 분석을 통한 수학교사의 수업설계역량(Pedagogical Design Capacity) 탐색. 수학교육, 56(4), 365-385.
  4. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정영옥, 홍진곤 (2022). 예비교사와 현직교사를 위한 수학교육과정과 교재연구. 서울: 경문사.
  5. 김민혁 (2013). 수학 교사의 교과서 및 교사용 지도서 활용도 조사. 학교수학, 16(3), 503-531.
  6. 김선희 (2013). 수학 예비교사의 가상 수업 시연의 특징 및 동료 예비교사의 평가. 수학교육, 52(4), 465-481.
  7. 박교식 외 (2018). 고등학교 수학. 동아출판(주)
  8. 박교식 외 (2019). 중학교 2학년 수학. 동아출판(주).
  9. 박선화, 변희현, 주미경 (2011). 중학교 학생의 수학과 학습 특성 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2011-5.
  10. 변희현, 주미경 (2012). 우리나라 중학생의 함수 개념화 특성. 수학교육학연구, 22(3), 353-370.
  11. 이명화, 김선희 (2016). 수학 예비교사의 이중 단절 극복을 위한 함수 대학교재 개선 방안. 교사교육연구, 55(3), 327-338. https://doi.org/10.15812/TER.55.3.201609.327
  12. 이지현, 이규희 (2020). 변화율을 이용한 추론·해석 과제에서 드러나 예비교사들의 인식 분석. 수학교육학연구, 30(4), 649-673.
  13. 차인숙, 한정순 (2004). 중등 예비교사의 함수 관계 상황 표현 능력에 대한 조사 연구. 수학교육, 43(2), 199-210.
  14. 최승현, 황혜정 (2008). 수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 11(4), 569-593.
  15. 최희선 (2020). 예비수학교사의 교수·학습 과정안 재구성을 통한 수업 설계 변화 탐색. 한국학교수학회논문집, 23(1), 159-177. https://doi.org/10.30807/KSMS.2020.23.1.008
  16. 황희정, 이수진 (2019). 비정형 그래프에 대한 예비 중등 수학교사 세 명의 교수를 위한 수학적 의미분석. 수학교육학연구, 29(4), 687-708.
  17. Lloyd, G. M., Remillard, J. T., & Herbel-Eisenmann, B. A. (2009). Teachers' use of curriculummaterials: An emerging field. In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann & G. M. Lloyd(Eds.), Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction(pp. 3-14). Routledge: New York.
  18. Norman, A. (1992). Teachers' mathematical knowledge of the concept of function. In E. Dubinsky, & G. Harel(Eds.), The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy(MAA Notes No. 25, pp. 215-232). Washington, DC: Mathematical Association of America.
  19. Selden, A., & Selden, J. (1992). Research perspectives on conceptions of function summary and overview. In E. Dubinsky, & G. Harel(Eds.), The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy(MAA Notes No. 25, pp. 1-24). Washington, DC: Mathematical Association of America.