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Analysis of Regional Effects of the Seasonal Management Policy on Coal-fired Power Plant Using Difference-in-difference Method

이중차분법을 이용한 석탄화력발전소에 대한 미세먼지 계절관리제의 지역별 효과 분석

  • Kang, Heecha (The Associate Professor of the Department of Economics in Incheon National University)
  • Received : 2022.08.02
  • Accepted : 2022.09.09
  • Published : 2022.09.30

Abstract

This paper tries to identify the effect of reducing PM2.5 concentration of the First Seasonal Management Policy implemented by Korean government by using statistical method. In particular, this paper tests the hypothesis that this policy effect may differ by region (west-coast, south-coast, and east-coast). To this end, this paper analyzed only pure policy effects by removing temporal abnormalities such as COVID-19, warm winter temperature during the policy implementation period (December 2019 to March 2020) by using the difference-in-difference method (DID). As a result of the analysis, this policy had the effect of reducing PM2.5, but the effect is not homogenous by region. In particular, PM2.5 reducing effect is the largest in west-coast region and south-coast region folllows, but its effect is not statistically significant in the east-cost region. In conclusion, this paper drew implications that the current Seasonal mamangement policy which is implemented regardless of the regional difference needs to be changed.

본 논문은 정부가 시행한 1차 계절관리제의 초미세먼지 농도 감소 효과를 통계적 기법을 통해 확인하는 것이다. 특히 본 논문은 이러한 정책효과가 지역별(서해안, 남해안, 동해안)로 차이가 발생할 수 있다는 가설을 검정하는 것이다. 이를 위해 본 논문은 이중차분법(DID, difference-in-difference)을 활용하여 정책 시행 기간(2019년 12월~2020년 3월) 지역과 무관하게 발생한 코로나19, 따듯한 겨울 등 시간적 특이성을 제거하여 순수한 정책효과만 분석하였다. 분석 결과 석탄화력발전소에 대한 정부의 1차 계절관리제는 초미세먼지 감소 효과가 있었으나, 지역별로 그 효과에 차이가 존재하였다. 특히 서해안 지역의 감소 효과가 가장 크고, 남해안 지역이 그다음으로 효과가 있었으나 동해안 지역의 경우 감소 효과가 통계적으로 확인되지 못했다. 결과적으로 본 논문은 현재와 같이 지역과 무관하게 계절관리제를 운영하는 방식은 개선될 필요가 있다는 시사점을 도출하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 인천대학교 2020년 자체연구사업에서 연구비를 지원받아 수행한 결과를 바탕으로 작성되었음.

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