DOI QR코드

DOI QR Code

Continuation and change of Taiwan's New Southbound Policy in the De-Sinicization: The dynamics of Balancing and Bandwagoning

탈중국을 위한 대만 남향정책의 지속과 변화: 균형과 편승의 동학

  • Received : 2022.02.06
  • Accepted : 2022.03.02
  • Published : 2022.03.31

Abstract

This paper analyzes Taiwan's 「New Southbound Policy」 from the perspective of 'balancing' and 'bandwagoning' in international politics. Specifically, it examines the changes and characteristics of 'Southbound policies' that have continued since the period of the Lee Teng-hui(李登輝) administration, and examines the meaning of the New Southbound Policy promoted by the Tsai Ing-wen(蔡英文) administration. Taiwan's foreign policy has been strongly influenced by external variables such as U.S.-China relations. Previous Taiwanese governments have actively promoted Southbound policies to advance to Southeast Asian countries such as ASEAN with the aim of 'De-Sinicization', but have not achieved much results. This is because variables such as cooperative U.S.-China relations and strong checks from China played a role at the time. In this environment, Taiwan had to pursue an appropriate 'balancing' between the United States, China, and Southeast Asian countries. However, since the inauguration of the Trump administration, strategic competition between the U.S. and China has been maximized, creating a new space for Taiwan's foreign policy. This is because the U.S. valued cooperation with Taiwan in the process of embodying the 'Indo-Pacific Strategy' to curb China's rise. The New Southbound Policy promoted by the Tsai Ing-won administration is different from the existing Southbound policies in that it seeks to link with the U.S. India-Pacific Strategy and attempts to advance to South Asian countries such as India. From an international political point of view, the Tsai Ing-won administration's New Southbound Policy can be interpreted as a 'bandwagoning' to the United States, not a balanced strategy between the U.S. and China. Strategic competition between the U.S. and China is expected to intensify for a considerable period of time in the future, and honeymoon between Taiwan and the U.S. are also expected to continue. Taiwan's bandwagoning strategy, which actively pursues a link between the New Southbound Policy and the India-Pacific Strategy, is also expected to be maintained.

본 논문은 '균형'과 '편승'의 관점에서 대만 '신남향정책'을 분석한다. 구체적으로는 리덩후이 정부 시기부터 이어져온 남향정책의 변화양상과 특징을 살펴보고, 차이잉원 정부가 추진하는 신남향정책이 갖는 의미를 살펴본다. 대만의 대외정책은 미·중관계라는 대외적 변수에 의해 강한 영향을 받아왔다. 역대 대만 정부는 '탈중국'을 목표로 아세안 등 동남아 국가로 진출하는 남향정책을 적극적으로 추진했지만, 큰 성과를 거두지 못했다. 이것은 당시 협조적인 미·중관계와 중국의 강한 견제 등 변수가 작용했기 때문이다. 이러한 환경 속에서 대만은 미국과 중국 그리고 동남아 국가들 사이에서 적절한 균형을 추구해야만 했다. 그러나 트럼프 행정부 출범 이후 미·중 간 전략적 경쟁이 격화되면서 대만의 대외정책 역시 새로운 공간이 창출되고 있는데, 이는 미국이 중국의 부상을 억제하기 위해 인도태평양 전략 등을 구체화하는 과정에서 대만과의 협력을 중시하였기 때문이다. 차이잉원 정부가 추진하는 신남향정책은 미국의 '인도태평양 전략'과의 연계를 모색하고 또 인도 등 남아시아 국가로 진출을 시도한다는 점에서 기존 남향정책과 차별성을 갖고 있다. 탈중국을 적극적으로 추진함과 동시에 미국과의 협력을 모색하는 차이잉원의 신남향정책은 기존의 균형에 더해 미국으로의 '편승'으로 해석할 수 있다. 앞으로도 상당 기간 미·중 간 전략적 경쟁은 심화될 것으로 보이며, 민진당 정권 하에서 대만과 미국의 상호 협력적 관계 역시 지속될 것으로 전망된다. 신남향정책과 인도태평양 전략 간의 연계 등을 적극적으로 추구하는 대만의 편승전략 역시 강화될 것으로 보인다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구입니다. (과제번호: NRF2018S1A5A2A03037189)

References

  1. 경향신문. (2001). 방미 천수이볜 성공적 통과외교 https://www.khan.co.kr/world/china/article/200105231902301. (검색일: 2022. 2.4).
  2. 구보도루. 강진아 역. (2021). 중국근현대사 4: 사회주의를 향한 도전 1945-1971. 삼천리.
  3. 김수한. (2021). 양안정세와 중국 지방정부 혜대(惠臺)정책 동향. CSF 중국전문가오피니언.
  4. 김수한. (2022). 탈냉전기 대만 진먼다오의 평화지향 명소화 과정 연구-접경 장소성의 변천과 한반도 접경에 대한 시사점. 한중사회과학연구, 20(1) :33-55.
  5. 김원곤. (2009). 마잉지우 집권 이후 양안관계 : 분석과 전망. 중국학논총. 27.
  6. 김재철. (2015). 중국, 미국 그리고 동아시아-신흥강대국의 부상과 지역질서. 한울아카데미: 63-64.
  7. 뉴스핌. (2020). 미국의 중국 견제 전략 속 전환점 맞은 미국-대만 관계 https://www.newspim.com/news/view/20200810000876. (검색일: 2022.2.4).
  8. 다카하라아키오.마에다히로코. 오무송 역. (2015). 중국근현대사 5: 개발주의 시대로 1972-2014. 삼천리:111
  9. 머니투데이 (2021). 대만 독립적! 독립? 그게 아니라. https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2021111814382881831: 2022.2.5
  10. 문정인. (2020). 문정인의 미래시나리오. 코로나19, 미.중 신냉전, 한국의 선택. 청림출판사.
  11. 서진영. (2007). 21 세기 중국외교정책. 한울아카데미.
  12. 연합뉴스. (1994). 李 臺灣총통, 舊正 동남아 휴가외교에 큰 의미 부여. https://news.naver.com/main/read.naver?mode=LSD&mid=sec&sid1=104&oid=001&aid=0003789966. (검색일: 2021.12.15).
  13. 연합뉴스. (1996). 臺灣, 兩岸관계 악화시 對中투자 억제. https://news.naver.com/main/read.naver?mode=LSD&mid=sec&sid1=104&oid=001&aid=0004065932. (검색일: 2021.12.14).
  14. 연합뉴스. (2014). 중국-대만 관계개선 원칙 92컨센서스 란 https://www.yna.co.kr/view/AKR20140211228700089. (검색일: 2022.2.4).
  15. 연합뉴스. (2021). 美안보보좌관 "쿼드는 인도태평양 정책의 토대...더 발전시킬 것"(종합). https://news.naver.com/main/read.naver?mode=LSD&mid=sec&sid1=104&oid=001&aid=0012172840. (검색일: 2022.1.24).
  16. 유세희. (2005). 현대중국정치론. 박영사.
  17. 이권호. (2019). 대만 차이잉원 정부 신남향정책의 추진 현황과 평가. 한중사회과학연구, 50: 81-117.
  18. 이혁구. (2019). 한국과 대만의 對아세안 경제정책 비교. 비교경제연구, 26: 115-138. https://doi.org/10.23014/KACE.26.2.201912.115
  19. 장영희. (2021). 미.중 패권경쟁시대의 양안관계 현황. 성균차이나브리프. 59: 43-45.
  20. 장영희. (2022). 바이든과 시진핑의 화상 정상회담: 주요 내용과 시사점. 성균차이나브리프, 62: 42-46.
  21. 정재호. (2021). 생존의 기로-21세기 미.중 관계와 한국. 서울대학교출 판문화원.
  22. 조형진. (2021). 중국의 비공식 경제 제재. Analyses & Alternatives, 5(1): 25-57.
  23. 주장환.유은하.김수한.조형진. (2018). 동북아 안보구조의 변화와 중국-한반도 관계: 시나리오 분석 및 한국의 대응방안. KIEP.
  24. 중앙일보. (2003). 부시 '대만 독립 반대입장' https://www.joongang.co.kr/article/269033#home. (검색일: 2022.2.4).
  25. 케리 브라운. 김흥규 역. (2014). 현대중국의 이해. 명인문화사.
  26. 프레시안. (2004). 미국은 대만을 버렸는가? https://www.pressian.com/pages/articles/43630?no=43630. (검색일: 2022.2.4).
  27. 한겨례. (2010). 대만의 활로외교와 양안관계. https://www.hani.co.kr/arti/opinion/column/421910.html. (검색일: 2022.2.4).
  28. 한겨례. (2021). 민주주의 정상회의, 중국 의식해 대만장관 발표화면 끊었나 https://www.hani.co.kr/arti/international/china/1023090.html. (검색일: 2022. 2.5).
  29. 한국국제정치학회 중국분과 편. (2008). 중국현대국제관계. 오른.
  30. 핫토리 류지. 서승원.황수영 역. (2017). 중국과 일본의 악수-1972년 국교정상화의 진실. 역락.
  31. 헨리 키신저. 권기대 역. (2012). 헨리키신저의 중국이야기. 민음사.
  32. BBC中文. (2019). 蔡英文出访太平洋三国之际 台湾加速入群印太战略. https://www.bbc.com/zhongwen/simp/world-47664829. (검색일: 2022.2.1).
  33. Gary D. Rawnsley. (2000). Taiwans Informal Diplomacy, Palgrave School.
  34. Kerry Brown and Kalley Wu Tzu-hui. (2019). The Trouble with Taiwan: History, the United States and a Rising China. Zed Books.
  35. Kornberg, Judith F. and Jphn R. Faust. (2008). China in World Politics. Lynne Rienner Pub.
  36. Marston, Hunter and Richard C. Bush. (2018). Taiwan's engagement with Southeast Asia is makingprogress under the New Southbound Policy. Brookings.
  37. Murray Scot Tanner. (2007). Chinese Economic Coercion Against Taiwan. RAND Corporation.
  38. Nikkei Asia. (2022). Taiwan makes new push to drum up Southeast Asia investment. https://asia.nikkei.com/Politics/International-relations/Taiwan-makes-new-push-to-drum-up-Southeast-Asia-investment. (검색일: 2022.1.29).
  39. Pang Yang Huei. (2019). China, Taiwan, and the United States in the Taiwan Strait Crises, 1954-1958. Hong Kong University Press.
  40. Rawnsley, Gary D. (2000). Taiwan's Informal Diplomacy and Propaganda. Cambridge University Press.
  41. Szu-yin H. (2020). Cross-Strait Relations, Kharis Templeman, Larry Diamond. Dynamics of Democracy in Taiwan: The Ma Ying-jeou Years. Lynne Rienner Publishers.
  42. Taipei Times. (2009). 'Go south' strategy threatened. https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2004/09/29/2003204811. (검색일: 2022.2.5).
  43. Taipei Times. (2019). New Southbound Policy: Ministry looking to improve exchanges. https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2019/09/11/2003722095. (검색일: 2022.1.21).
  44. Taiwan Business Topics. (2021). New Southbound Policy Offers New Prospects for 2022. https://topics.amcham.com.tw/2021/12/new-southbound-policy-prospects-2022. (검색일: 2022.1.25).
  45. The Department of Defense. (2019). Indo-Pacific Strategy Report. https://media.defense.gov/2019/Jul/01/2002152311/-1/-1/1/DEPARTMENT-OF-DEFENSE-INDO-PACIFIC-STRATEGY-REPORT-2019.PDF (검색일: 2021.12.23).
  46. The Washington Post. (1998). EXPLOITING ASIA'S CRISIS. https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1998/01/22/exploiting-asias-crisis/476d65ad-89ce-4f5d-adc8-02664102f92e/ (검색일: 2021.12.11).
  47. U.S. Department of State. (2019). A Free and Open Indo-Pacific: Advancing a Shared Vision. https://www.state.gov/a-free-and-open-indo-pacific-advancing-a-shared-vision/ (검색일: 2022.1.9).
  48. USNI News. (2021). Destroyer USS Milius Performs Taiwan Strait Transit. https://news.usni.org/2021/11/23/destroyer-uss-milius-performs-taiwan-strait-transit. (검색일: 2022.1.3).
  49. Walt, Stephen M. (1985). Alliance Formation and the Balance of World Power. International Security, 9(4): 7-9.
  50. 蔡東杰. (2017). 圖解:兩岸關係. 五南出版社.
  51. 陈先才.张萱妍. (2020). 蔡英文当局 "新南向政策":形成,实施与困境. 闽台关系研究, 167: 54-67.
  52. 多维新闻. (2015). 蔡英文: 民进党未来将推动新南向政策. https://www.dwnews.com/ (검색일: 2021.12.17).
  53. 風傳媒. (2016). 設置要點核定 新南向政策辦公室今正式上路. https://www.storm.mg/article/130353. (검색일: 2021.12.17).
  54. 經濟部國際貿易局. 第6期加強對東南亞地區經貿工作綱領. http://www.trade.gov.tw. (검색일: 2021.12.16).
  55. Feilong Tian. (2019). 香港反修例运动与 "一国两制" 演变趋势. Analyses & Alternatives, 3(2): 59-85.
  56. 金修汉. (2021). 习近平时期中国对邻国公共外交中的脆弱性分析:以对台湾,韩国为. Analyses & Alternatives, 5(1): 59-85.
  57. 刘鑫恬. (2021). 台湾当局 "南向困境": 表现,成因与政策转向. 闽台关系研究, 185: 73-87.
  58. 馬利艷.陳梅蘭. (2018). 臺灣與新南向國家產業合作展望. 貿易政策論叢, 30: 27-42.
  59. 若林正丈. (2019). 戰後臺灣政治史-中華民國臺灣化的歷程. 臺大出版中心.
  60. 徐遵慈. (2018). 我國新南向政策的執行成果與未來展望. 經濟前瞻, 9-18.
  61. 楊惟任. (2018). 兩岸南向戰略的內涵,競爭和挑戰. 展望與探索, 16: 94-113.
  62. 戴天昭. (2002). 臺灣國際政治史. 前衛出版社.
  63. 戴寶村. (2018). 普通高級中學歷史1. 龍騰文化.
  64. 長五岳 主編. (2014). 兩岸關係硏究. 新文京開發出版.
  65. 趙文志.金秀琴. (2015). 我國對東南亞新興市場出口現況與拓展策略之研究. 經濟研究, 16: 156-189.
  66. 中国外交部. (2021). 2021年9月27日外交部发言人华春莹主持例行记者会. http://www.china-embassy.org/lcbt/wjbfyrbt/202109/t20210927_9584063.htm. (검색일: 2022.1.22).
  67. 中国外交部. (2021). 外交部副部长乐玉成: AUKUS为新冷战鼓风,有百害无一利. https://www.fmprc.gov.cn/wjb_673085/zygy_673101/lyc/XGXW/202110/t20211012_9554350.shtml. (검색일: 2022.2.3).
  68. 中国外交部. (2021). 2021年10月28日外交部发言人汪文斌主持例行记者会. https://www.fmprc.gov.cn/web/wjdt_674879/zcjd/202110/t20211028_10349005.shtml. (검색일: 2022.1.26).
  69. 中華民國行政院. (2015). 「新南向政策推動計畫」正式啟動. https://www.ey.gov.tw/Page/9277F759E41CCD91/87570745-3460-441d-a6d5-486278efbfa1. (검색일: 2021.12.13).
  70. 中華民國行政院. (2019). New Southbound Policy. https://english.ey.gov.tw/News3/9E5540D592A5FECD/2ec7ef98-ec74-47af-85f2-9624486adf49. (검색일: 2021.12.15).
  71. 中華民國外交部. (2003). 我國推動南向政策面臨之問題與解決之道. https://www.mofa.gov.tw/News_Content.aspx?n=1020&s=95755. (검색일: 2021.12.13)
  72. 中華民國外交部. (2021). 第三屆 「台美印太民主治理諮商」 會議圓滿成功並發布會議成果事實文件. https://www.mofa.gov.tw/News_Content.aspx?n=96&s=96822. (검색일: 2022.2.1).
  73. 中華民國總統府. (2017). 總統接見 「美國在台協會」 主席莫健. https://www.president.gov.tw/News/21858. (검색일: 2022.2.1).
  74. 中國時報. (2009). 全力爭取東協加四馬: 簽ECFA勢在必行. https://www.chinatimes.com/newspapers/20091217000367-260102?chdtv.(검색일: 2021.12.17)