DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship Between Hospital Customers' Perceived Value, Attachment and Re-use Intention : Moderating Effect of Hospital Image

중소병원 이용고객의 지각된 가치, 애착, 재이용의도간 관계 연구

  • Sin, Kyung-sook (Graduate school of Business Administration in Namseoul Univ) ;
  • An, Un-seok (Department of Business Administration in Namseoul Univ)
  • 신경숙 (남서울대학교 경영학과) ;
  • 안운석 (남서울대학교 경영학과)
  • Received : 2022.02.08
  • Accepted : 2022.03.10
  • Published : 2022.03.31

Abstract

The purpose of this study was to find out what could be the cause of increasing the re-use intention for the continuous management of customers in terms of finding a strategic plan for the survival of Medium Sized Hospital To this end, a hypothesis for the direct effect verifying the structural relationship, a hypothesis for the mediating effect of attachment, and a hypothesis for the moderating effect on the hospital image were presented. The survey analysis results for customers who experienced the services of 5 Medium Sized Hospital in Gyeonggi-do were as follows. First, The results of analysis of the effect of Medium Sized Hospital customers' perceived value on reuse intention are as follows. all sub-factors of perceived value did not have a significant effect on reuse intention. This is significant in that it shows that the change occurred due to the involvement of attachment. Second, the results of examining the mediating effect of attachment in the relationship between the perceived value of small and medium hospital customers and their intention to reuse are as follows. Attachment to doctor's competency significantly mediated the relationship between quality value and reuse intention, emotional value and reuse intention, and social value and reuse intention. Significantly mediated the relationship between the provinces and the relationship between the price value and the intention to reuse. Third, hospital image significantly adjusted the relationship between quality value and medical technology competency. Based on the above results, it is necessary to establish a strategy of value perceived by customers as a strategy to increase the reuse intention of small and medium hospital customers. Therefore, the strategic goal setting of this value should be 'promoting attachment', and since the hospital image adjusts the perceived value and attachment of small and medium hospital customers, it is an image strategy that allows customers to appreciate their attachment to doctors and medical technology more highly. will have to establish.

본 연구는 중소병원의 생존을 위한 전략 방안 모색 차원에서 고객의 지속적인 관리를 위한 재이용의도를 제고할 수 있는 원인이 무엇인지를 찾고자 하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 구조적 관계를 검정하는 직접효과에 대한 가설과 애착의 매개효과 가설 그리고 병원이미지에 대한 조절효과 가설을 제시하였고, 이를 검정하기 위해 경기도에 소재하고 있는 5개 중소병원의 서비스를 경험한 고객을 대상으로 조사 및 분석을 하였다. 그 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 중소병원 고객의 지각된 가치가 재이용의도에 미치는 영향은 지각된 가치의 모든 하위요인들은 재이용의도에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 둘째, 중소병원 고객의 지각된 가치와 재이용의도 간의 관계에서 애착의 매개효과를 검정한 결과, 의사역량에 대한 애착은 품질가치와 재이용의도 간의 관계와 감정적가치와 재이용의도 간의 관계 및 사회적가치와 재이용의도 간의 관계를 유의하게 매개하였고, 의료기술역량에 대한 애착은 품질가치와 재이용의도 간의 관계와 가격가치와 재이용의도 간의 관계를 유의하게 매개하였다. 셋째, 병원이미지는 품질가치와 의료기술역량 간의 관계을 유의하게 조절하고 있다. 이상의 결과를 통해 중소병원 고객의 재이용의도를 높이기 위한 전략으로 고객이 지각하는 가치의 전략을 수립해야 하는 바, 이 가치의 전략적 목표설정을 '애착의 증진'으로 삼아야 할 것이며, 병원이미지가 중소병원 고객의 지각된 가치와 애착을 조절하므로 고객이 의사와 의료기술에 대한 애착을 더욱 높이 평가할 수 있는 이미지 전략을 수립해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강재신(2018), 병원감염관리 질에 대한 인식이 재이용의도에 미치는 영향 -지각된 위험과 신뢰의 매개효과를 중심으로, 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 고한익(2010), 외국인 관광객의 관광 서비스품질, 지각된 가치가 자기효능감 및 만족에 미치는 영향, 동아대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 권미영(2009), "의료서비스품질요인이 서비스가치와 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구: 서울의 중소병원을 중심으로," 대한경영학회 학술대회논집, 2009(11), 519-539.
  4. 김미교,이동철,김상조,강명주(2008), "부산지역 종합병원 입원환자의 병원선택 효용가치가 만족, 재방문의도에 미치는 영향," Journal of The Korean Data Analysis Society, 10(6), 3387-3398.
  5. 김미녀,정기한,오재신(2009), "의료서비스에서 환자만족의 선.후행변수의 구조적 관계," 산업경제연구, 22(6), 2955-2984.
  6. 김성수,김문홍(2011), "브랜드이미지가 브랜드 신뢰 및 고객만족에 미치는 영향 -의료서비스를 중심으로-," 유통경영학회지, 14(4), 151-185. https://doi.org/10.17961/JDMR.14.4.201109.151
  7. 노원중,지진호(2010), "축제의 서비스스케프와 인적서비스가 감정반응과 행동의도에 미치는 영향 : 강경발효젓갈축제 사례를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 10(9), 432-447. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.432
  8. 민대규,최철재(2019), "서비스품질이 서비스애착을 매개로 재구매의도에 미치는 영향; 접촉강도의 조절효과," 한국마케팅관리학회 학술대회논집, 2019(10), 199-199.
  9. 박선영(2015), 병원 서비스 품질이 고객의 이용의도에 미치는 영향 : 병원이미지와 신뢰형성의 매개효과, 조선대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 박숙영(2010), 의료기관의 인적서비스, 물리적환경, 병원이미지가 지각가치에 미치는 영향: 관여수준 조절효과를 중심으로, 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 신경숙,안운석(2021), "병원서비스품질이 감정적 애착과 지각된 가치 및 고객만족도에 미치는 영향," 벤처혁신 연구, 4(3), 62-63.
  12. 서철현(2017), "지역축제 이미지가 지역애착도 및 축제의 개최성과에 미치는 영향," 관광레저연구, 29(3), 327-346.
  13. 설상철, 박종환, 장태용 (2011), "의료서비스 품질요인이 감정과 지각된 가치에 미치는 영향에 관한 연구 -자아 규제초점의 조절효과를 중심으로", 병원경영학회지, 16(3), 115-132.
  14. 소권섭(2011), 전문병원 역량이 고객행동의도에 미치는 영향 : 감정적 애착과 고객만족의 매개효과 및 접근성의 조절효과를 중심으로, 건양대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 윤선미(2011), 소셜 네트워크 내 구성원의 감정적 애착에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 이용숙(2020), 건강기능식품 브랜드 이미지가 인지적 신뢰, 정서적 신뢰, 애착, 그리고 충성도에 미치는 영향, 세종대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 이인성(2008), 사용자 만족과 감정적 애착의 이론적 통합 모형에 관한 문화적 관점의 실증적 연구, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 이장석(2021), "병원 브랜드 이미지와 CEO 이미지가 병원 고객 만족과 재이용 의도에 미치는 영향," 문화산업 연구, 21(2), 41-50.
  19. 이태용, 조송현, 이상돈(2010), "실버스포츠이벤트 후원 기업에 대한 브랜드태도가 기업이미지 및 구매행동에 미치는 영향," 한국스포츠산업경영학회지, 15(6), 97-109.
  20. 임애령과 이형룡(2014), "소비가치 세분화에 의한 선호관광활동 비교 -내일로 자유 열차티켓 이용자를 중심으로," 관광학연구, 38(1), 33-53.
  21. 임종훈(2020), 여수시의 도시관광 이미지가 애착 및 충성도에 미치는 영향 : IPA를 활용한 도시관광 이미지의 중요도와 만족도 차이분석, 호남대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 위희수, 박송춘, 박지은(2019), "병원의 의료서비스 품질이 의료서비스가치와 고객만족도에 미치는 영향에 관한 실증연구," 산업경제연구, 32(6), 2491-2511.
  23. 조나, 장석주(2012), "중국 병원산업에서 서비스품질이 서비스가치, 고객만족 및 재이용의도에 미치는 영향," 벤처창업연구, 7(3), 89-97. https://doi.org/10.16972/APJBVE.7.3.201209.89
  24. 조철호, 이은지(2015), "의료 서비스 품질과 이미지 구축이 재이용의도에 미치는 영향: 한방병원의 고객관계형성을 중심으로," 대한경영학회 학술대회논집, 2015(11), 413-433.
  25. 최익수(2013), 세무사사무소의 이미지가 지각된 서비스가치, 만족 및 충성도에 미치는 영향, 호서대학교 대학원 박사학위논문.
  26. Bowlby, J(1979), The Marketing and Breaking of Affectional Bonds, London, UK, Tavistock Publications.
  27. Czepiel, J. A. and R. Gilmore(1987), "Exploring the Concept of Loyalty in Services" in The Service Challenge: Integrating for Competitive Advantage, C. Congram, J. A. Czepiel, and J. Shanahan(Eds.) Chicago: American Marketing Association.
  28. Ettinger, W. H.(1998), "Consumer-perceived Value: The Key to a Successful Business Strategy in the Healthcare Market Place," Journal of the American Geriatrics Society, 46(1), 111-113. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.1998.tb01024.x
  29. Fishbein, M., and I. B. Ajzen(1975), Belief, Attitude, Intention and Behavior : an Introduction to Theory and Research. Reading, MA : Addison-Wesley Publishing Company.
  30. Gardner, M. P.(1985), "Mood States and Consumer Behavior : Critical Review," Journal of Consumer Research, 12(3), 281-300. https://doi.org/10.1086/208516
  31. Gooding, S. K.(1995), "Quality, Sacrifice and Value in Hospital Choice," Journal of Health Care Marketing, 15(4), 24-31.
  32. Javalgi, R., T. Whipple, M. McManamon and V. Edick.(1992), "Hospital Image: A Correspondence Analysis Approach," Journal of Health Care Marketing, 12(4), 34-41.
  33. Michel, G., and S. Rieunier(2012), "Non Profit Brand Image and Typicality Influences on Charitable Giving," Journal of Business Research, 65, 701-707. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.04.002
  34. Moorman, C., R. Dashpande and G. Zaltman(1993), "Factors Affecting Trust in Market Research Relationships," Journal of Marketing, 57(1), 51-101.
  35. Oliver, R. L.(1999), "Whence Consumer Loyalty?," Journal of Marketing, 63(4), 33-44. https://doi.org/10.1177/00222429990634s105
  36. Park, C. W., and D. J. Macinnis(2006), "What's In and What's Out: Questions on the Boundaries of the Attitude Construct," Journal of Consumer Research, 33(1), 16-18. https://doi.org/10.1086/504122
  37. Ruiz, D. M., D. D. Gremler, J. H. Washburn and G. C. Carrion(2008), "Service Value Revisited: Specifying a Higher-order, Formative Measure," Journal of Business Research, 61(12), 1278-1291. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.01.015
  38. Rust, R. T. and A. J. Zahorik(1993), "Customer Satisfaction, Customer Retention and Market Share," Journal of Retailing, 69(2), 193-215. https://doi.org/10.1016/0022-4359(93)90003-2
  39. Sitkin, S. B. and L. R. Nancy(1993), "Explaining the Limited Effectiveness of Legalistic Remedies for Trust/Distrust," Organization Science, 4(3), 367-392. https://doi.org/10.1287/orsc.4.3.367
  40. Sweeney, J. C. and G. N. Soutar (2001), "Consumer Perceived Value: The Development of a Multiple Item Scale," Journal of Retailing, 77, 203-220. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0
  41. Thomson, M., D. J. MacInnis and C. W. Park(2005), "The Ties That Bind : Measuring the Strength of Customers' Emotional Attachments to Brands," Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77-91. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1501_10
  42. Zeithaml, V. A. and M. J. Bitner(1996), Services Marketing, McGraw-Hill Book Company : New York.
  43. Zeithaml, V. A., L. Berry and A. Parasuraman(1996), "The Behavioral Consequences of Service Quality," Journal of Marketing, 60(2), 31-46. https://doi.org/10.2307/1251929