DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Child-Centered Play Therapy for Inattention and Impulsivity Young Child

산만 및 충동성향의 아동상담 단일사례연구

  • Received : 2022.07.06
  • Accepted : 2022.07.21
  • Published : 2022.07.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the child counselling process of a 6-year old girl. The child has showed inattention and impulsity. Her mother had difficulty on caring a child. The researcher conducted 63 session child counseling through play therapy once per week after tested clinical psychological full battery. During the counseling process, a child showed desire of affection and aggressive and impulsive behavior through the child's leading play. As a result the child's inattention and impulsivity decreased, and child-mother relationship improved. The child could express her feelings to their parents in concrete terms. Finally, the child successfully adapted new school life. The mother reported that raising children was much easier than before, and she decided to have a follow-up counseling once a month. This study is meaningful in that it is a case study conducted during 1 year and 8months since she was 6-year old. The young child becomes primary school girl. In this study, it was confirmed that children had an adaptive school life during the first and second grades.

본 연구는 산만 및 충동성향 6세 여아에 대한 아동중심놀이치료 이론을 기반으로 한 아동상담 사례이다. 아동의 산만 및 충동성향으로 인하여 어머니는 양육에 어려움을 겪고 있었다. 아동상담은 Full Battery 심리검사를 실시한 후, 2020년 11월 19일부터 2022년 6월 16일까지 주 1회 회기별 아동상담 40분 부모상담 10분씩 총 63사례회기 진행하였다. 아동은 상담과정에서 아동의 주도적인 놀이를 통해 애정욕구 및 공격적이고 충동적인 모습을 나타냈으며, 상담을 통해 안정감을 느끼며 산만 및 충동성향이 감소하는 행동을 보였다. 또한 아동은 부모에게 자신의 감정을 언어로써 구체적으로 표현하고, 초등학교 입학 후 학교적응이 원만한 모습을 보였다. 어머니는 아동양육이 전보다 훨씬 수월해졌다고 보고했으며, 한달에 한번 추후 상담을 하기로 결정하며 상담을 종료하였다. 본 연구는 유아기 아동상담의 시작으로 1년 8개월가량 진행된 사례연구로서, 그 결과로 아동이 초등학교에 입학하여 1, 2학년 시기 동안의 적응적 생활양식을 확인한 연구라는 점에서도 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김경희, 윤행란 (2015). ADHD 아동의 아동중심놀이치료과정에 나타난 놀이주제 분석. 한국놀이치료학회지, 24(2), 5-22.
  2. 김미영 (2009). 경증 지적장애 시설아동의 자기주장 기술 향상을 위한 치료놀이 사례연구. 박사학위논문. 숙명여자대학교.
  3. 김세영 (2017). 적대적 반항장애를 통반한 ADHD 아동의 아동중심놀이치료 사례연구: 놀이치료 단계에서의 놀이주제 변화를 중심으로. 아동학회지, 38(4), 103-115. https://doi.org/10.5723/kjcs.2017.38.4.103
  4. 충동성과 공격성으로 인해 또래관계가 어려운 아동의 놀이치료 사례연구. 상담학연구, 9(3), 1245-1266. https://doi.org/10.15703/KJC.9.3.200809.1245
  5. 박윤정 (2017). 사회적 위축과 공격성 감소를 위한 ADHD 아동의 미술치료 단일사례연구. 한국복음주의상담학회, 25(1), 65-116.
  6. 성나겸, 박성옥 (2021). ADHD로 진단된 자녀를 둔 부모의 ADHD 성향과 부모, 자녀의 심리적 특성. 한국영유아아동정신건강학회, 14(1), 31-53.
  7. 윤진영 (2018). 분노조절 문제를 동반한 ADHD 아동의 놀이치료 사례연구. 발달지원연구, 7(2), 39-56. https://doi.org/10.22839/ADP.2018.7.2.39
  8. 이수민 외 (2016). 주의력결핍 과잉행동장애 진단 및 치료: ADHD 중개연구센터 가이드라인. 대한소아청소년정신의학, 27(4), 236-266.
  9. 이형민 (2017). 어머니의 누적적인 양육스트레스와 아동의 인지 및 언어발달의 관계에서 온정적 양육방식과 일상적 상호작용의 매개효과. 한국보육지원학회지, 13(2), 149-164. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2017.13.02.149
  10. 정옥분 (2015). 아동발달의 이해. 서울: 학지사
  11. 조현승 (2004). 주의력결핍 과잉행동 아동에 대한 인지-행동 수정 프로그램의 효과. 놀이치료연구, 8(1), 95-116.
  12. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder (5th ed.). Washington: APA Publishing.
  13. Landreth, G. L. (2012). Play therapy: The art of relationship(3rd ed). New York: Routledge.
  14. Kazdin, A. E., Siegel, T. C., & Bass, D. (1990). Drawing on clinical practice to inform research on child and adolescent psychotherapy: Survey of practitioners. Professional Psychology: Research and Practice, 21(3), 189-198. https://doi.org/10.1037/0735-7028.21.3.189
  15. Wu, Y. Y., Chiu, Y. N., & Soong, W. T. (1995). Play therapy for a child with separation anxiety disorder. Chinese Counselling, 18 (2), 194-200.