Abstract
Many companies are operating and introducing the research results that corporate counseling contributes to corporate profits and improves the effective welfare of workers. This study was conducted targeting business management experts. As a research question, first, is there a difference in perception among business management experts about business counseling? Second, what is an important marketing 7P mix for revitalizing corporate counseling? Third, there will be differences in the importance of the 7P mix for marketing among business management experts. The results of the quantitative study are as follows. First, business management experts had a positive perception about the intention and necessity of corporate counseling, and marketing was higher than production management by field. The consultation model prefers an external model, and medium-sized enterprises and small and medium-sized enterprises are selected as target companies, and service and manufacturing industries are selected as target industries. The topics are recognized as interpersonal relationships and job stress. Second, price mix, product mix, people mix, and process mix are recognized as important marketing mixes, but companies consider the price mix the most important. Third, there was a difference between corporate management experts in the promotion mix and process, and marketing recognized the promotion mix as important and the process mix was important for financial management. However, there is no difference in the mixes by field except for this, so it can be said that the perception of the marketing mix is similar. Through this study, it is meaningful to present the implications of the marketing mix for awareness and activation of corporate counseling from the corporate point of view.
기업상담이 기업수익에 기여하고 근로자의 효과적인 복지향상이라는 연구결과들로 많은 기업들이 운영 및 도입하고 있는데 상담을 제공하는 기업입장에서 연구한 자료는 부족하여 기업상담에 대한 인식과 활성화를 위한 마케팅믹스에 대해 기업경영 전문가를 대상으로 연구하였다. 연구문제로 첫째, 기업상담에 대해 기업경영 전문가들 간에 인식의 차이가 있는가? 둘째, 기업상담 활성화를 위한 중요한 마케팅 7P믹스는 무엇인가? 셋째, 마케팅 7P믹스에 대해 기업경영 전문가들 간에 중요도에 대한 차이가 있을 것이다. 양적연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째 기업경영 전문가들은 기업상담의 도입의향과 필요성에 대해 긍정적 인식을 지니며 분야별로는 생산관리보다 마케팅이 높았다. 상담모델은 외부모델을 선호하며 대상기업으로는 중견기업과 중소기업을 대상산업으로는 서비스업과 제조업을 선택하였다. 주제로는 대인관계와 직무스트레스 등이라고 인식하고 있다. 둘째 가격믹스, 제품믹스, 사람믹스, 프로세스믹스 등이 중요한 마케팅믹스라고 인식하고 있는데 기업은 가격믹스를 가장 중요하게 생각하고 있다. 셋째 촉진믹스와 프로세스에서 기업경영 전문가들 간에 차이가 나타났는데 마케팅은 촉진믹스를 재무관리는 프로세스믹스를 중요하게 인식하고 있다. 그러나 이를 제외한 믹스들은 분야별 차이가 없어 마케팅믹스에 관한 인식은 유사하다고 할 수 있다. 본 연구를 통해 기업상담에 대한 인식 및 활성화를 위한 마케팅믹스의 시사점을 기업측면에서 제시하는데 의의를 둔다.